Stressen tar över
Hej Bup
Jag är 15 år och går sista terminen i nian och har toppen betyg. Men allt håller på att rasa samman. De senaste fyra åren har jag känt en stor stress, ångest och deprition och det har bara blivit värre och värre. Jag har pratat med skolkurator, sykolog men jag tycker det bara hjälpt för en liten kort stund sedan är alla känslor tillbaka. Jag kan inte längre sluta kolla på min klocka när jag pluggar (jag måste kolla den var femte minut). Jag har inte heller så mycket fritid eftersom det är så mycket som måste göras. På den senaste tiden har jag varit sjuk från skolan och inte orkar plugga.... Det går bara inte stressen och allt tar över jag kan inte sitta still eller lära mig någonting utan att det försvinner inom fem minuter. Jag mår verkligen inte bra jag kan inte längre sova på nätterna och inte heller äta någonting. Men en dag så hörde jag att man kan sjukskriva sig från skolan pågrund av deprision mm och jag undrade om det var möjligt för att jag känner att allt dessa håller på att första mig och snart min familj och jag orkar inte med det längre!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du är inne i en stressig period med allt vad nians skolarbete innebär. Men du skriver även att du haft det jobbigt längre än så.
Du beskriver väl den negativa spiral som man efter långvarig stress kan hamna i där man försöker fortsätta att hinna göra allt man upplever att man måste, vilket innebär att det blir mindre tid över för återhämtning och mindre kravfyllda saker.
Det leder också till att man kan känna sig trött och deppig. Att du inte äter och sover ordentligt är allvarligt och det behöver du få mer hjälp kring. Du behöver få hjälp att bryta den negativa spiralen.
Har du kontakt med någon i nuläget? Ta i så fall upp problemen med sömnen och hur lite du äter, eller ta hjälp av dina föräldrar med att berätta. Även om du känner att du har provat mycket, så är det viktigt att fortsätta hitta sätt som kan fungera.
Nu är ju skolterminen åter igång, så oavsett vilka kontakter du har (psykolog, kurator eller liknande) så behöver skolan veta om hur du har det. På skolan kan de hjälpa till med olika slags anpassningar, som att till exempel minska tiden i skolan en period för att bryta ett negativt mönster.
Det är dock viktigt att du även får hjälp med att hitta nya, goda sätt att hantera stress och att du mår dåligt för att undvika att du inte hamnar i den negativa spiralen igen när kraven ökar.
Ge inte upp, det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu!