Finns det något annat än utseende?
Hej, jag är 17 år, kille.
Mitt liv har kommit till en sida där jag inte kan se någon annan utväg än självmord,
Så långt som jag kan minnas har jag villat dö.
Ända sen jag var liten har jag haft problem med mitt utseende, det är väl nog den första anledningen att jag är I en sådan depression jag är nu
Har alltid hållit mig undan för diskussioner, jobbiga situationer.
Just nu sitter jag I en depression djupare än någonsin, man kan säga att det är samma depression sen jag var liten... bara att det har blivit sämre genom tiden.
Har aldrig riktigt mått bra, men mina självmordstankar började när jag var runt 12
Och jag minns hur jag tog mig hem varje dag och riktade en kniv mot mitt bröst.
Men tänkte mest få fram det från hur jag mår nu, idag...
Som jag nämnde innan, är mitt utseende första anledningen till mina självmordstankar.
Det har gått så långt att jag hatar mig sig.. jag blir så sjukt äcklad av att bara titta på mig själv I spegeln ibland, finns ingenting jag gillar med mig själv,
Min kropp, utseende, hy.
Allting är ett stor misslyckande, finns ingenting med mig som är snyggt eller ens ser okej ut.. Jag är ful från tårna upp till håret.
Jag tänker väldigt ofta på att genomgå en plastik-operation,
För jag kan inte se ut såhär... Det är 2 sätt jag ser mitt liv kan sluta,
Antingen genomgår jag plastikoperation, fixar mig själv, sedan försöker fortsätta mitt liv med det bästa jag har.. men känns inte som att det går att leva så som jag ser ut.
Andra saken är att.. att bara sluta mitt liv just nu som det är...
Jag satt inne på BUP:s akutavdelning för några månader sedan,
Har varit där 2 gånger nu.. första gången satt jag inne 3 månader
Och jag märkte ingen skillnad I mitt mående.
Andra gången var jag inne en aning kortare tid..
Tog medicin, gjorde aktiviteter, gick ut.. men ingenting får mig att må bättre
Har ju hört en del att aktivera sig är bra när man mår dåligt,
Får än att tänk på annat.. och man mår allmänt bättre..?
-
Men när jag går ut, eller tillbringar min tid runt andra människor,
Så mår jag bara sämre... jag kan inte sluta tänka på mitt utseende I sådan situationer runt andra människor.
Jag vänder mig ofta mot ett annat håll för att de inte ska se min "fula" sida av mig,
Har alltid på mig luva för att dölja mig själv.. och,
Försöker undvika diskussioner eller jobbiga saker som jag nämnde innan.
Åt sidan av mitt utseende och hur jag ser ut.. går mitt liv sjukt dåligt,
Jag hoppade av skolan förra året (För att det kändes för jobbigt)
Sedan har jag inte haft ett jobb, Inte klarat av någonting I livet..
Ser inte mycket anledningar till att leva I livet mer, allt känns mörkt och meningslöst
Har inga "Riktiga" vänner just nu I tillfället, samtidigt känns det för jobbigt att skaffa några vänner I detta tillståndet.
Jag har en blivande flickvän, hon bor dock inte här, bor till och med utanför Sverige.
Men hon får mig och tänka på annat.. får mig att le,
Någonting ingen annan kan göra på det sättet.
Vi har varit "Ihop" I ungefär lite över 1 år nu.. och där känns allt bra.
Har även skickat bilder till varandra, men är rädd för att möta henne I verkligheten.
Vågar inte ens gå ut för jag ser så fruktansvärd ful ut..
Hur ska man då ha ork till att bli bättre..?
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.. allting jag tänker på är döden,
Och att genomföra en Plastik Operera mig så jag hela fall ser "Okej" ut.
Vill inte leva mer... det går upp och ner hela tiden,
Ibland känns det faktiskt bättre.. men så fort någonting påminner mig om mitt utseende mår jag sämre..
Finns ingen utväg.. Vad ska jag ta mig till..?

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver hur pass låst och fixerad du är vid ditt utseende. Jag tänker att jag antagligen inte kan säga något med trovärdighet som skulle ändra på din egen självuppfattning.
Jag skulle kanske säga till dig att om bara snygga människor fick leva i denna värld skulle mänskligheten ha dött ut. Men du kanske skulle svara att alla andra ändå har ett acceptabelt utseende - men en sådant riktigt "fult" utseende som du har, det har ingen annan. Har jag rätt, är det så du tänker?
Jag tycker att det finns lite andra saker som jag vill ta upp med dig. Jag vill fråga dig: finns det något annat i ditt liv som intresserar dig? Typ läsa? Lyssna på musik? Åka skidor eller skridskor? Cykla?
Nu menar jag inte aktiviteter i största allmänhet, utan just någonting som du finner intressant eller ger glädje på något sätt?
Och så tänker jag också på relationer. Du har en pågående kontakt med en blivande flickvän som du har hållit ihop med över ett år, fast på avstånd. Det är ju jättebra att du har henne. Men du undviker andra kontakter som jag förstår, för du inbillar dig att ingen står ut med att vara i ditt sällskap.
Det betyder att du isolerar dig och är fullt sysselsatt med att hela tiden bara stärka din negativa uppfattning. Du släpper inte in någon som skulle kunna säga något annat eller skulle kunna visa att det är helt OK att vara med dig och göra saker tillsammans med dig. Det är klart att du gräver dig ner i en djupare och djupare förtvivlan.
Med allt detta sagt har jag några förslag:
1) Släpp självmordstankarna nu. Om ett år blir du myndig och har rätt till att på egen hand besluta om någon plastikoperation. Då får du se var du står och vad du tycker är bra för dig. Det var det ena.
2) Det andra är att du provar ifall andra saker väcker ditt intresse och ger någon glädje. Att upptäcka saker är i sig något uppfriskande. Sånt kan man testa också på egen hand, inte minst med hjälp av nätet. Prova.
3) Och till sist det svåraste. Försök att släppa in andra i ditt liv. Försök att ta till dig att du inte blir avvisad pga ditt utseende.
Jag känner inte till din familjesituation. Hur är det med dina föräldrar? Har du syskon, kusiner? Mor- och farföräldrar? Kan du tala med dem? Och fråga dig själv - kan du tro på dem? Är det de som avvisar dig - eller är det du som avvisar dem?
Du har tidigare fått hjälp på BUP, även om det inte riktigt visade sig vara verksam. Du vet säkert att du alltid har möjlighet att återuppta kontakten på BUP.
Ditt tillstånd och stämningsläge varierar, det vill säga är inte bara dystert.
I dessa stunder finns hoppet. Det är det som kan ge dig energi att lämna denna utseendebubbla och se annat även utanför dig själv.