Mår dåligt men det har inte hjälp så mycket att prata.
Hej bup.
Jag har mått väldigt dåligt och har haft/har självmordstankar och jag har skurit mig. Jag har pratat med kuratorn om det men jag känner att det inte hjälper så mycket att prata ut... Mina föräldrar vet om att jag har mått dåligt men de vet inte att jag har mått så dåligt så att jag har självmordstankar och det vill jag heller inte berätta för dem. Hur eller vad ska jag göra? För jag vill verkligen inte må såhär dåligt. Tacksam för svar!
E.F

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss.
Det är bra att du har pratat med din kurator och också bra att du berättat för dina föräldrar att du mår dåligt. Vad jag förstår av ditt brev så vet inte dina föräldrar hur dåligt du mår. Är det på samma sätt med din kurator?
Det är många som tycker att det är svårt att berätta hur dåligt man mår. Det kan finnas olika skäl till det, som att man inte vill vara till besvär, eller att man inte tycker att man har skäl till att må så dåligt som man faktiskt gör eller att man inte vågar berätta eller något annat skäl. Helt enkelt har många svårt för att öppna sig inför någon annan.
Jag vet ju inte hur det har varit för dig i kontakten med kuratorn men om det är så att hon inte vet hur det verkligen är blir det svårt att ge rätt hjälp. Det är lika dant för dina föräldrar om de inte vet hur dåligt du verkligen mår är det svårt för dem att kunna stötta dig.
Jag förstår att du inte vill må som du gör, du har det tungt men jag tror att om du ska kunna få hjälp behöver du berätta för någon hur du mår. Du har tagit ett första steg genom att skriva till oss, det är bra. Jag tror att det skulle vara bra för dig med en kontakt med en BUP mottagning. Tror du att det är möjligt för dig att prata med dina föräldrar om att du vill och behöver det? Du kanske inte behöver berätta allt för dem i ett första samtal men berätta att du behöver hjälp att må bättre.
Om det känns svårt kanske du kan prata med din kurator igen och säga att du inte tycker att era samtal hjälper. Jag tror att hon klarar att höra det, det är också viktigt så att hon förstår och kan ha en möjlighet att ge dig rätt hjälp.
Du är på rätt väg, våga ta nästa steg!