Jag mår så dåligt-kan jag bli inlagd?
Hej, jag har varit deprimerad i över ett år nu och det blir bara sämre. Jag gick hos en psykolog på en ungdomsmottagning under en tid men sen slutade jag gå. Det kändes inte som att det hjälpte. Efter det så började jag skära mig och jag åt inte så mycket. Under en tid så spydde jag upp maten jag ätit också. Jag har slutat skära mig nu och jag spyr inte upp maten, men jag äter fortfarande inte så jätte mycket. Nu på senaste tid så har jag mått jätte dåligt. Fått flera panikattacker, jag gråter och skriker. Och det är flera gånger jag nästan skurit mig igen. Det finns nog en stor risk att jag börjar med det igen om det inte blir bättre. Jag har självmordstankar varje dag. Jag hatar mig själv och mitt liv. Jag vill inte ha det. Men jag har inget val. Om jag tar livet av mig så kommer jag såra andra, och det kan jag inte. Därför undrar jag om jag skulle kunna bli inlagd på en klinik? Jag vill ha hjälp. Jag vill må bra så att jag kan njuta av mitt liv, nu när jag måste ha det. Och att bara gå till en psykolog kommer inte att hjälpa.
Amanda

BUP svarar:
Hej Amanda!
Tack för ditt brev, vad bra att du orkar skriva till oss. Du beskriver också att du verkligen vill ha hjälp men att det inte har hjälpt när du vände dig till ungdomsmottagningen, du slutade gå efter ett tag. Ibland kan det vara för att det helt enkelt inte är rätt person för en, ibland för att man inte riktigt vågar lita på och berätta hur man har det.
Jag vet inte om det finns någon klinik att lägga in sig på där du bor -  det ser lite olika ut över landet. Det bästa att börja med är nog att vända sig till närmaste BUP-mottagning. Om du bor i Stockholm kan du gå in under Hitta mottagning och få kontaktuppgifter. Då kan du berätta för dem och ni kan tillsammans komma fram till vilken hjälp som du skulle behöva mest. Om du kan prata med dina föräldrar så är det bästa att söka tillsammans med dem. De kanske kan stödja dig om de får chansen.