Har ingen kontroll över mig själv
Jag tror jag är bipolär för min pappa är de men han har inte lika illa som jag, har ingen kontroll över mig alls, kommer antagligen döda någon eller mig själv snart, vad ska jag göra? Klarar mig inte mycket länge till
Den galna

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du skriver till oss! Det är uppenbart att du måste söka hjälp direkt och inte vänta med det!
Jag vet naturligtvis inte om du har bipolär sjukdom eller om dina symtom hänger ihop med någon annan typ av psykisk problematik eller har sin förklaring i andra omständigheter. En sådan diagnostisk bedömning kan man bara göra om man personligen träffas. Att din pappa har bipolär sjukdom behöver inte betyda att du också har den, även om man brukar räkna med en viss ärftlighet.
Du frågar vad du kan göra. Det raka svaret är att du omgående ska ta kontakt med den BUP- mottagning du geografiskt tillhör. I din ålder kan man ringa själv. Du kan säga helt enkelt så som du skrivit i ditt mejl till oss.
Men du kan också be någon av dina föräldrar att de ringer. Om du har så svåra problem som du skriver utgår jag ifrån att de också lagt märke till det. Dessutom kan din pappa ha en bra förståelse för psykiskt lidande, eftersom han har egen erfarenhet av vad detta innebär.
Ingen förväntar sig att en du ska kunna klara detta på egen hand.
Det finns god hjälp att få, så tveka inte, ta kontakt med vården. Jag lägger till några texter här som kan vara till hjälp.