Hur får man tvångstankar att sluta?
Jag har haft tvångstankar i nästan ett år och dem får mig agg mp jätte dåligt. Det kan vara att jag måste stanna upp och stå helt stilla och tänka och ändra saker i huvudet och jag får tvångstankar om att folk som min familj, skadas eller att jag skadar någon, alltså att allt jag inte vill ska hända. Och då måste jag ändra det och det är svårt för det kommer tillbaka hela tiden. Och ibland blir jag så frustrerad att jag slår mig själv i huvudet. Jag har gråtit för att det inte försvinner.
Tankarna hör att jag blir stressad, ledsen och på dåligt humör.
Kan detta vara OCD och hur får man bort det?
flis

BUP svarar:
Hej flis,
Så bra du beskriver hur det är att ha tvångstankar. Och - precis som du skriver - så blir man stressad och ledsen av det. Det känner alla som haft såna tankar igen.
Om det är OCD du har kan jag inte svara på utifrån ditt brev. På BUP behöver vi veta mer om dig och hur du har det för att kunna avgöra om den diagnosen passar in. Men i så fall finns bra behandling som kallas kbt (kognitiv beteendeterapi). Det går ut på att man tränar på olika bra sätt som finns för att bemöta såna katastroftankar som du beskriver.
Prata med dina föräldrar om hur du har det. Om du förklarar lika tydligt som till oss så förstår de säkert att du behöver hjälp med det och kan stödja dig att få kontakt med BUP-mottagningen där ni bor. Skolans kurator eller sköterska är också bra personer att prata med för att få hjälp.
Jag lägger in ett par artiklar om tvång och behandling så får du lite mer information och kan också visa dina föräldrar.
Lycka till!