Vill inte prata ”face to face”
Hej!
Det var ett tag sen nu, men det var en tid jag mådde super dåligt, jag fick hat på internet för att jag har dyslexi, jag fick veta att mina kompisar mådde skit så jag var tvungen att låtsas att jag mådde bra för dettas skulle. Dom vet inte att jag har mått så dåligt, jag vill inte skära mig för jag ville inte att nån skulle märka så jag slog min själv istället så hårt jag kunde i bakhuvudet för att jag gillade smärtan. Jag börjar må dåligt igen och nu vet jag inte varför, jag börjar gilla smärtan av att skada mig, jag är orolig över att det kommer bli värre och vill ha nån att prata med. Jag vill inte prata med min familj eller vänner för dom tror och har alltid trott att jag är den glada tjejen som alltid är där och aldrig mår dåligt. Varje dag ni när jag ska gå ut eller gå till skolan sätter jag på ett fejk smile och låtsat att jag är glad jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag behöver prata med nån fast jag vill inte göra det ¨face to face¨ om ni fattar.
Kan ni hjälpa mig?
...

BUP svarar:
Hej!
Du är väldigt tydlig med hur dåligt du mår och konstaterar så klokt att du behöver någon att prata med.
De flesta behandlingskontakter fungerar bäst när man möts face to face, för det blir lättare att fånga upp alla aspekter av hur man mår. Du verkar ha en komplicerad bakgrund till dina svårigheter: dyslexi, näthat och kompisar som mår dåligt.
Jag undrar varför du inte vill att det ska märkas att du mår dåligt? Man kan säga att du har många ”anledningar” att må dåligt, det är inte konstigt alls.
Ett tips är att gå in på Tjejzonen - där kan man chatta om hur man har det.
På Bris kan man också få prata med en vuxen i telefon. Där möts man alltså med rösterna, men man ser inte varandra. Och man är anonym. Det kan vara bra att pröva dessa möjligheter till samtal - kanske som en ingång för face to face samtalskontakt.
Ungdomsmottagningen där du bor kan man komma utan föräldrar. Där har man förstås också sekretess precis som vi på BUP. Och så finns vi på BUP som har stor vana att träffa unga med svårigheter av olika slag.
Hoppas du provar dessa ingångar och att de hjälper dig över ”tröskeln” till att söka hjälp!