Spelar inte mitt liv någon roll?
Jag har gått på Bup i ca ett år nu och blev flyttad till behandlingsenheten för några månader sedan. Min ångest gör det så extremt svårt för mig att berätta vad som pågår i mitt huvud och jag har ett konstant behöv att göra folk nöjda, ett konstant behov att förminska mig själv och inte vara ett problem för dem runt mig. På så sätt har jag ljugit för alla och de tror nu att jag mår bra. För ungefär 12 veckor sedan försökte jag ta livet av mig. Sanningen är att jag mår sämre nu än jag gjorde då. Jag känner kaoset som blir större och vardagen är en konstant röra av att försöka få alla försäkrade om att jag mår bra och att hitta energi till att ta mig ur sängen. Jag är en fara för mig själv för jag orkar snart inte mer. Har jag möjlighet att be om hjälp? Kan jag be er ta in mig? För jag kaninte bo hemma, jag är inte i det stadiet där jag kan ärligt tala med mina föräldrar. Jag behöver hjälp och jag klarar inte av att vara ensam mer. Hade det varit så att jag mördat en annan hade ni låst in mig, om jag nu vill ta mitt liv bör ni väl låsa in mig också? Eller spelar inte mitt liv någon roll? Jag känner att detta bara blev en stor röra då det jag egentligen endast ville veta var vart jag ska vända om jag känner mig så extremt psykiskt instabil att jag behöver läggas in?
eliott

BUP svarar:
Hej Eliott!
Självklart har du möjlighet att be om hjälp! Det verkar dessutom angeläget att du gör det snarast och u ska naturligtvis inte kämpa med det här ensam.
Jag tycker att du så snart som möjligt ska prata med någon av dem som du har behandlingskontakt med nu och berätta det som du skriver om här i ditt mail. Eller visa mailet - det är jättebra formulerat och man förstår vad som plågar dig.
Om det är svårt så tycker jag att du ska prata med någon vuxen som du har förtroende för och som sen kan hjälpa dig att prata med någon på behandlingsenheten.
Det är mycket viktigt att du slutar med att hålla skenet uppe för att göra folk nöjda, som du skriver. De som du har behandlingskontakten med kommer säkerligen att uppskatta om du berättar att det finns saker som du tidigare inte vågat tala om. Dessutom kan de ju inte att hjälpa dig med det som de inte känner till.
Det är självklart så att ditt liv att ditt liv spelar roll - våga berätta nu!