Var kan vi söka hjälp tillsammans?
Hej!
Jag när jag var 13 år hade jag min första pojkvän och hamlade i fel umgänge, jag började med droger när jag var 14, först var det bara gräs.. Men sen dess har det blivit många receptbelagda mediciner.
Idag är jag drogfri, eftersom jag är gravid... Men är istället shoppingberoende och min pojkvän är drogberoende. Jag har frågat min psykolog på bup om hjälp och kändes som hen inte tog mig på allvar om mitt shoppingmissbruk.. Jag handlar för 1000-5000:- varje månad och lever med sådan ångest över att jag bytt mitt beroende, och över att min pojkvän mår så dåligt över sitt missbruk..
vart kan vi söka hjälp tillsammans.. Jag förstår att bup inte kanske kan erbjuda oss som ung familj hjälp.. Men vi skulle behöva träffa någon kunnig..
bor i Stockholm.
M

BUP svarar:
Hej!
Vad många tuffa erfarenheter du har. Den oro du känner vittnar om att du är klok. Fina egenskaper som kommer att hjälpa dig genom livet, som person och som förälder. Egna goda egenskaper är inte allt utan jag tror precis som du att det är viktigt att både du och ni som familj får stöd och hjälp. Kommunen har olika hjälp att erbjuda. Antingen kan du kontakta den stadsdelsförvaltning som du tillhör på egen hand och precis som i ditt brev hit berätta att det finns flera saker som oroar dig och som du önskar stöd med nu när det också är en bebis på väg.
Ett annat sätt är att berätta för din psykolog på BUP. Att du återigen berättar om ditt shoppande som något som du upplever som ett problem, som får stora ekonomiska konsekvenser. Dessutom är det viktigt att prata om den oro du känner för din pojkvän och vilket stöd ni kan tänkas behöva för som föräldrar. Av psykologen kan du då få hjälp att komma i kontakt med kommunens/socialtjänstens stöd.
Låt inte eventuellt oförstående vuxna hindra dig, utan försök då igen att förklara hur du ser på saken för att öka chanserna till rätt stöd och hjälp för er!