Blir arg och sårar folk
hej. jag mår dåligt för jag känner att jag bara sårar folk. För någon dag sedan så gjorde jag och min kille slut för han gillade min bästa kompis och jag frågade varför och blev så arg på han så jag slog till han på käften.. och jag vet inte vad jag ska ta mig till. dessutom är jag mobbad i skolan. vad ska jag göra ?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver två problem, dels att du är mobbad, dels att du mår dåligt för att du sårar andra.
Jag skulle vilja börja med att du blir mobbad. Det kan höra ihop med att du känner att du sårar andra. Att bli mobbad är något som ingen borde behöva uppleva. Om man blivit utsatt för att bli illa behandlad av andra, så kan det bli svårt att lita på kompisar efter det. Det kan bli så att man inte vill visa känslor som till exempel ledsenhet eller osäkerhet, utan får "taggarna utåt" för att skydda sig själv från att bli sårad igen. Är det någon sådan "taggighet" mot andra som gör att du känner att du sårar dem?
Som jag förstår det så har du själv blivit väldigt sårad. Att höra att någon man tycker om säger att hen tycker mer om ens bästa kompis är något som verkligen är smärtsamt. Det låter som att du reagerade med ilska och slog till direkt, utan att riktigt hinna tänka och nu ångrar dig.
Vi har alla olika lätt för att att visa olika känslor. Man brukar prata om olika temperament för att beskriva olikheter i till exempel hur lätt man blir arg eller glad eller orolig. Det finns helt enkelt olika sätt att vara på.
Oavsett vilket temperament man har behöver man lära sig att styra sina handlingar och bli medveten om hur man tänker och känner. Det är, precis som du gör, viktigt att lyssna på signaler från sig själv och omgivningen på att ens handlingar leder till problem eller att man inte mår bra.
Det låter som att du är i det läget då du känner att du skulle vilja kunna göra på något annat sätt - hinna stanna upp och tänka innan du handlar. För att på så sätt lära dig mer om dig själv och hur du kan göra för att inte tappa kontrollen. Bara att du börjat fundera tycker jag är starkt!
Det finns råd på nätet om hur man kan göra om man vill ha hjälp med att kontrollera ilska. Du kan till exempel gå in på Snorkel.
Du skulle också kunna prova att be om ursäkt. Det kan kännas hur jobbigt som helst och det skulle vara när du känner att du verkligen ångrar något du sagt eller gjort. Det är något som är svårt, men som man kan träna på och som kan hjälpa till att hejda situationer (som annars kanske skulle kunna gå över styr). Ursäkter hjälper också till att reparera när man sårat någon.
Nu menar jag inte att du ska be din kille om ursäkt för att du blev arg - det hade du all rätt att bli. Men det är ju inte sak samma som att du har rätt att slå till. Det blir ju oftast bara fel. Vet inte heller tillräckligt om vad som hänt för att kunna råda dig om just det. Det här är mer allmänna råd om hur man kan göra när man ofta gör saker som man ångrar efteråt.
Jag tycker att du skulle behöva prata om de här sakerna med någon vuxen och beskriva vad som händer. Mitt råd är att börja med skolsköterskan eller skolkuratorn. De kan också hjälpa dig med mobbningen. Skolan ska se till att det görs något åt det. Du ska inte behöva vara ensam med det. Om inte dina föräldrar vet hur du har det tycker jag att du skulle berätta för dem också så de kan ge dig stöd.
Det brukar ofta vara så att man får nya ideer och ser saker på andra sätt när man pratar med någon.