Göra adhd- utredning utan föräldrar?
Hej!
Jag har jätte mycket problem med min koncentration så jag började läsa på lite och jag tror att jag kan ha ADHD. Jag klarar nästan aldrig av att hålla deadlines till skolarbeten. Till exempel så kan jag inte sitta ner och påbörja en lång text eller fortsätta/avsluta det jag har gjort. Jag gör ofta slarvfel. När jag väl sätter mig ner och skriver så glider jag iväg på andra tankar, läser en massa andra saker och glömmer helt bort vad jag håller på med. Detta resulterar så klart i att jag har svårt att få saker gjort, allting tar minst dubbelt så lång tid för mig och jag blir utskälld av lärare och föräldrar. jag kan inte heller koncentrera mig under genomgångar och diskussioner. Allting åker liksom in och sen ut igen om det förklarar saken. Jag blir lätt distraherad, börjar tänka på annat eller dagdrömma. Jag har svårt att passa tider eftersom jag kan sätta mig ner och börja fundera på något och innan jag vet ordet av så har det gått 25 min och folk blir arga för att jag är sen.
Hyperaktiv blir jag inte alltid på daglig basis men kanske 2-3 gg i veckan. Då blir det som en akut socker kick och det är helt omöjligt att sova om det är sent på kvällen. Jag har alltid ett behov att sysselsätta mi kropp och har typ tix. Jag knäcker jätte mycket och biter mig i kinderna när jag inte kan knäcka. Dessutom så har jag börjat småäta när jag har träligt bara för att jag måste ha något att göra.
Jag försöker verkligen att inte bli arg men jag är jätte lätt irriterad och ibland så brister det och jag säger något dumt. Det är aldrig något grovt och väldigt väldigt sällan som folk blir sårade/tar illa upp men det är fortfarande jobbigt eftersom jag inte alltid menar det. Allting utom koncentrations grejerna är värre vissa dagar än andra.
Mitt problem är också att jag inte vågar ta upp det med min mamma. Vi är väldigt öppna med saker men jag är rädd att hon inte skulle ta mig på alvar. Och om vi skulle göra undersökningen och det skulle visa sig att jag bara överreagerar och inte har ADHD så kanske hon inte skulle ta mig på alvar i fortsättningen. Kan man göra någon mindre undersökning utan föräldrar först för att se om det finns en skans att jag har det?
Btw förlåt att det blev så långt jag ville bara inte missa något som kunde vara viktigt.
Tack <3

BUP svarar:
Hej!
Mitt råd är att du börjar med att vända dig till en lärare eller skolhälsovården (skolsköterska eller kurator). Du kan då beskriva dina svårigheter och prata med dem om hur du kan gå vidare och vad du behöver för hjälp.
Diskutera om du skulle behöva göra en adhd-utredning eller om de kan hjälpa dig på något annat sätt. Det kan fungera som den sorts "mindre undersökning utan föräldrar" som du efterlyste. Det är ju så att man kan ha många olika skäl till att ha svårt att koncentrera sig, lätt bli irriterad och ha tics. Så det behöver inte bero på att du har adhd.
Min tanke är också att det sen kanske blir lättare att ta upp det med dina föräldrar. Om ni kommer fram till att gå vidare med adhd-utredning så behöver de vara med. Jag skickar med artiklar om adhd och utredning.
Jag känner ju inte din mamma, men tycker att du beskriver så tydligt och välformulerat hur de här svårigheterna ser ut och hur det påverkar dig, så jag har svårt att tro att hon inte skulle ta dig på allvar.
Det är väl en väldigt viktig förmåga och tecken på mognad hos dig att du funderar på hur du fungerar och vad det får för konsekvenser. Och att du skulle vilja reda i det och se om det är något du kan få hjälp med. Du kanske kan visa det här brevet?
Hoppas att du kan tänka vidare med hjälp av det här.