Berättade för mamma
Hej! Jag har skrivit hit förr och berättat om att jag anar att jag kan ha adhd eller liknande. Då skrev jag att bua ibte vågade berätta för min mamma men så tog jag steget och berättade för henne att jag kanske har adhd och att jag vill få hjälp med det, men då skratta hon bara och sa nej det har du inte sen så gick hon.
Hur ska jag göra nu då? Jag har ju frågat nu men mamma bryr ju sig tydligen inte. Nu vågar jag ju absolut inte ta upp ämnet adhd en gång till för kommer hon säkert bara bli sur.
till nån skolkurator eller liknande vågar jag inte gå till för då skulle jag ändå inte våga säga nånting för att jag är alldeles för blyg.
Jag vet inte vad ja ska göra! Jag behöver hjälp för det är jobbigt att känna såhär när ingen ens bryr sig :(
majs

BUP svarar:
Hej!
Tack för din återkoppling på tidigare mejl. Vad stark du var som tog upp frågan med din mamma!
Hur andra reagerar när man berättar något är svårt att förutse. Nu låter det som att din mamma avslutade diskussionen medan du hade mer viktigt att säga. Så kan det bli - utmaningen blir då att hitta nya eller andra sätt att kommunicera.
Vi vet ju inte ifall du har ADHD eller inte. Kanske kan det vara enklare för din mamma att ta till sig andra sätt att beskriva det som du tycker är jobbigt. Kanske blir det enklare för henne om du ger tydliga exempel på vad det är du upplever att du kämpar med (och som gör att du funderar över ADHD).
Det fina vore ju om din mamma kunde få en bild av att det finns saker som du upplever som kämpiga och som du skulle vilja ha hennes hjälp med. Både för att du önskar mer hjälp för dina bekymmer och för att du ska känna dig mindre ensam.
Det krävs mod för att våga ta hjälp, men det brukar löna sig genom att man känner sig mer sedd och mindre ensam. Det kan kännas kämpigt när man samlat mod till att våga försöka prata och så leder det inte hela vägen dit man vill.
Då får man påminna sig om att man faktiskt tagit ett steg i rätt riktning. Det är inte bara du och din mamma som hamnat i det som du skriver om. För många behövs det flera samtal att förstå varandra.
Din mamma kommer kanske inte att ändra sin åsikt, men det låter viktigt att ni får prata mer, så att hon får veta mer om hur du tänker och känner. Kanske kan hon då också berätta lite mer om hur hon tänker.
Gör nya försök!