Att få hjälp utan att skämmas
hur vet man säkert om man är deprimerad? Har under hela mitt tonårsliv haft svängande depressioner som har rört precis allt mellan himmel och jord. Har sedan 13/14-års ålder haft självskadande beteende, ångest och även tunga ångestattacker. Har alltid någon tung börda på mina axlar och börjar mer eller mindre bli helt tokig.
Har varit så extremt osäker på mig själv och har inte orkat ta hand om vare sig mig själv eller övriga i min närhet. Vaknar alldeles för många gånger under natten pga mardrömmar och allt.
Hur sjutton ställer man diagnos på allt det här? Allt är nåt så fruktansvärt rörigt och snart tappar man bort sig själv. Vart sjutton kan man få hjälp utan att behövas skämmas ihjäl?
ung, osäker tjej tiotal mil hemifrån

BUP svarar:
Hej!
Du frågar hur man ställer diagnos på alla de problem du kämpar med, men jag anser att det finns en mycket mer angelägen fråga bakom din fråga: - hur du ska kunna få hjälp. För det är helt uppenbart att du måste få hjälp och helst snarast möjligt.
Du skriver inte så mycket om din livssituation och om den "tunga bördan på dina axlar", eller hur det kommer sig att du bor långt borta hemifrån. Du skriver inte heller om på vilket sätt du skulle behöva ta hand om - förutom dig själv - även om andra i din närhet. Men du beskriver med all önskvärd tydlighet att du har ångest med ångestattacker, självskadebeteende och mardrömmar.
Jag vet inte varför du inte har fått eller sökt hjälp tidigare. Men din avslutande mening "hur får man hjälp utan att man behöver skämmas ihjäl" ger mig en hint.
Hur kommer det sig att du tror att man behöver skämmas om man har problem - vilka de än må vara? Har du erfarenhet av att du har blivit utskälld eller utskämd när du tog upp dina problem med någon - och i så fall av vilka? Det kan förstås ha hänt, men är det din erfarenhet av vården? För det skulle förvåna mig.
För oss som jobbar med barn och ungdomar (och även med föräldrar) som vill ha stöd och hjälp med sina svårigheter - som de inte kan "fixa" på egen hand - är det helt naturligt, mänskligt och inte ett dugg skamligt att man kan hamna i livssituationer när de egna krafterna inte räcker till.
Just när - som du skriver - "allt är så fruktansvärt rörigt". Nej, du behöver inte skämmas ett dugg för att du inte vill "tappa bort dig". Det är det bästa och modigaste och ärligaste att du söker hjälp. Det är definitivt på tiden.
Du kan vända dig till den BUP-mottagning du tillhör utifrån den adress du bor på. I din ålder kan man ringa själv.
Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen i den kommun du bor i.
Därutöver kan du också ta ett första steg genom nätkontakter jag bifogar här.
Men allt som allt: det är inte tecken på svaghet att söka hjälp, det är tecken på inre styrka och mod. Du kommer att bemötas med förståelse och vilja att hjälpa dig.
Tveka inte längre, du har redan väntat tillräckligt länge.