Känner mig inte helt som andra
Jag anar att jag kanske har adhd/add men jag vågar inte prata men min mamma om det. Vad ska jag göra?
Tänk om jag inte ens har det? Jag kanske har nån annan "sjukdom" för jag känner mig inte helt som andra och jag är ofta arg men ibland är jag jätte glad och ibland är jag jätteledsen. Jag brukade få utbrott när jag var mindre när jag bara skrek och slog och grät och hade väldigt svårt att lugna ner mig. Det händer ibland nu också men jag har blivit bättre på att kontrollera mig men det är väldigt jobbigt när man blir sur (arg) så fort nånting inte bor som man vill, eller så börjar man att gråta för att nånting inte gått bra eller blivit som jag villat.
Jag har inte jättesvårt att koncentrera mig men iblan så är det väldigt svårt. Det har blivit svårare nu på senaste tiden.
Jag skulle väldigt gärna villa ha hjälp med det här.
Karin

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Om man, som du, känner sig lite osäker på hur det står till (har jag någon sjukdom eller inte?...kanske jag bara inbillar mig?) - då tycker jag att det bästa är att gå och prata med någon om sina farhågor.
När det gäller adhd/add så kan skolpersonalen mycket om det. Så jag tycker att du kan gå till din skolkurator och berätta för henne.
Då kan du också ta upp din känsla att du inte känner dig helt som andra och kanske kan ni tillsammans försöka lista ut lite mer exakt vad det är som får dig att känna så.
Du nämner några saker som att du ofta är arg och att det blir jobbigt, men det kanske finns annat också?
Även om du inte vågar berätta för din mamma om dina tankar (att du kanske har adhd/add) så kanske du ändå kan prata med henne om din känsla att inte vara helt som andra?
Jag tror också att du skulle kunna få hjälp i denna fråga genom att chatta anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!