Att flytta från det förflutna
Hej!
Först vill jag säga att jag inte mått bra sedan jag flyttade till Sverige 2009. Jag kom hit med min bror, bodde utan mina föräldrar i 2år och jag har inte mått jätte bra sedan dess. Jag har hamnat i bråk med andra människor, och det är därför jag känner att alla undviker mig. Jag vill verkligen må bra och det enda sättet som jag kan må bra på är om jag flyttar från min nuvarande bostad till ett annat ställe där jag kan börja allt på nytt. Jag mår inte bra här jag bor, för det finns folk som hatar mig, jag hatar dem, och det är mycket skitsnack bakom ryggen på mig. Jag har ärr på armen efter att jag cuttade mig med rakblad i somras och jag skäms över det. Kan man få bort ett sådant ärr? Jag mår verkligen jätte dåligt och har självmordstankar hela tiden. Jag har en väldig stor familj, vi är många så det är därför det är svårt att hitta en ny bostad. Vi har inte heller någon bra ekonomi. Jag var på tingsrätten idag pga ett bråk mellan mig och en kille. Jag dömdes till att genomgå en undersökning på BUP och betala ca 12000 kr i böter. Men jag har inte råd att betala de pengarna, mina föräldrar saknar jobb och vi är en väldig fattig familj. Jag vill helst sitta inne i ett fängelse än att betala de pengarna. Jag mår verkligen inte bra, socialtjänsten hjälper mig inte och jag har ingenstans att ta vägen. Jag vill bara bort härifrån, nu! Jag vill inte bo kvar här jag bor just nu.
Snälla, kan ni hjälpa mig att flytta härifrån, hitta en bostad som ligger så långt bort härifrån som möjligt?
Mehran

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mejl! Jag har full förståelse för att du nu mår riktigt dåligt i din nuvarande situation. Din önskan att flytta från allt som hände tidigare och få en ny chans att börja om är helt begriplig, jag vet att många känner så i liknande situationer. Jag tycker till och med att din strävan efter att växla spår i ditt liv och beteende förtjänar att få stöd. Ditt mejl är dessutom så bra och tydlig formulerat som visar att du i grund och botten är en kille med goda inneboende resurser, klokhet och med helt rätt ambition.
Om jag rätt förstår så har du kommit till Sverige som ett ensamkommande barn utan föräldrar (alltså utan vårdnadshavare) även om du hade din bror med dig på resan.  Det framgår också av dina rader att din familj fick möjlighet att komma efter dig och ni återförenades här och nu bor du tillsammans med dem.
Men du har haft en del problem med ditt temperament, hamnat i bråk och senast ledde det till en fällande dom på tingsrätten. Låt mig sortera lite bland de problem du nämner.
Jag börjar med ditt mående oavsett var du bor. Du har fått kontakt med BUP för att genomgå en utredning. Jag vet inte om denna kontakt pågår eller utredningen är avslutad och i så fall vad den visade. Det kan vara väldigt många olika orsaker till att en ungdom har problem med sin ilska och hamnar i bråk. Det måste mycket riktigt utredas och ungdomen måste få behandling för just detta problem.  Det är tyvärr så att om man inte tar tag i själva problemet med ilska och aggressivt beteende då flyttar detta problem tillsammans med ungdomen och risken är stor att samma konflikter uppstår igen i den nya miljön. Att byta boendemiljö kan underlätta att ändra beteendet men det är långt ifrån säkert. Det är med BUP:s hjälp du måste hitta andra strategier att hantera din upprördhet eller ledsenhet än att skada dig själv eller andra. Det är helt avgörande för din framtid.
I frågan om ditt mående kan jag säga att BUP i samarbete med socialtjänsten och skolan måste komma fram till en rekommendation vad som skulle vara bäst för dig. Att flytta hela familjen som består av många personer är inte det första man brukar tänka på. Förutom bostadsfrågan skulle det kanske innebära ett avbrott för dina syskon och för dina föräldrar i deras liv som kanske inte är bra för dem heller. Återstår att undersöka om en placering för dig i ett familjehem skulle vara en del av din behandling. Där måste man lyssna också på vad dina föräldrar vill. Frågan kan dock diskuteras som sagt i nätverk med BUP, socialtjänst, skola och dina föräldrar och självklart med dig. Detta kan du ta upp på BUP. Jag måste upprepa, jag vet inte hur din kontakt ser ut idag på BUP men som tidigare patient kan du alltid ringa och säga att du vill komma tillbaka för att ta upp någon fråga och för att du behöver ytterligare hjälp. I din ålder är det fullt möjligt att ringa själv.
Den andra delen av ditt mejl handlar om juridik som jag inte är expert på. Jag utgår ifrån att du har fått ett juridiskt biträde (på talspråk säger man ofta en advokat) om ditt ärende gick upp till tingsrätten. Det är han eller hon som ska hjälpa dig med eventuellt överklagande eller hitta någon form av så kallad "jämkning" eller någon annan typ av överenskommelse. Det är också möjligt att BUP:s bedömning spelar in hur ditt ärende kan gå vidare.  Fråga också ditt juridiska biträde vad denna straff på böter betyder i praktiken, med utgångspunkt att du inte har någon inkomst att betala böter av och familjen har enbart socialt understöd. Utan närmare juridiks kunskap står det ändå klart att man inte kan betala någonting av ingen inkomst alls. Men din juridiska stödperson måste kunna svar på denna fråga.
Nå, jag kan tänka mig att du tycker att det jag skrivit inte är till någon hjälp, för det du ville få hjälp direkt med är att få flytta till en bostad "som ligger så långt bort som möjligt" och den hjälpen kan du inte få av oss. Men jag hoppas ändå att jag kunde bidra till att du förstår att det du måste få hjälp med är att inte återigen hamna i svåra konflikter med din omgivning och att en lösning kan bara ges genom det nätverk som jag ovan beskrivit.
En sak till vill jag tillägga. När du träffar någon på BUP försök att tala så uppriktigt du nånsin kan. Du behöver inte skämmas varken för att du har skurit dig eller om dina tankar om att ta livet av dig. De måste få veta det för att kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Du är inte ensam om sådan svårigheter, vi möter många ungdomar med liknande problem.
Hoppas du kan ha någon användning av mina rader som du självklart kan också visa upp närhelst du diskuterar dina behov av stöd.