Hur kan jag förbättra min koncentrationsförmåga?
Hej!
Jag har väldigt svårt att koncentrera mig i skolan under lektionerna då jag hela tiden börjar tänka på annat (inget specifikt utan verkligen allt och ingenting) även fast jag verkligen försöker koncentrera mig på det läraren säger eller när vi läser om något. Jag har även svårt att komma igång med saker och ting, framför allt läxor och jag har väldigt dåligt minne och tappar bort saker ständigt. Min mamma klagar ganska ofta på att jag är glömsk. Jag märker även att jag försvinner in i mina egna tankar när jag sitter och pratar med en grupp människor och hänger inte med riktigt.
Det är även massa andra smågrejer som har fått mig att fundera på om jag har ADD, men eftersom jag får väldigt bra betyg i skolan anser inte mina föräldrar att det jag skrev ovan är ett problem. Oavsett om det handlar om ADD eller något annat skulle jag vilja ha hjälp/tips om hur jag kan förbättra min koncentrationsförmåga och inte känna att allt skolarbete är en pest att göra. Det gör mig så utmattad, framför allt för att jag jämt måste ta reda på all information i efterhand eftersom jag inte har kunnat koncentrera mig på lektionerna.
C

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår verkligen att det här ställer till det för dig och att du vill ha hjälp för att få tillvaron att fungera lite lättare. Det är starkt att du lyckats få bra betyg trots detta.
Det finns absolut skäl för dig att försöka få till stånd en BUP-kontakt för att berätta om hur du har det och diskutera med dem om vad dina koncentrationsproblem kan bottna i. Om du så önskar kan de då göra en bedömning ifall de tycker det finns tillräckliga skäl för att göra en ADD/ADHD-utredning.
Har du redan pratat med någon lärare om din situation?
Ett första steg brukar vara att prova med att till exempel ta pauser och röra på sig under lektionerna, se över var i klassrummet du behöver sitta för att lättast kunna koncentrera dig, kanske använda laptop för att kunna anteckna information direkt, arbetsplanering i kortare pass etc.
Du behöver diskutera med lärare eller eventuellt skolsköterska/skolkurator om olika sätt att underlätta för dig att ta in kunskap under skoldagen, så att du inte behöver kämpa med allt hemma. Ibland är det svårt att få förståelse när man är duktig och klarar mycket men det är viktigt att du blir tagen på allvar. Så beskriv hur du måste ta igen hemma och hur tyngd du är av situationen.
En del ungdomar är hjälpta av avslappning och mindfulnessövningar. Det finns övningar på olika sajter, till exempel snorkel.se. Det kan vara ett sätt att samla tankarna.
Som du märker finns det olika vägar att få det lite lättare i vardagen för dig. Hoppas du har någon hjälp av förslagen.