Kan jag ta med min kompis till min psykolog?
Jag ska till bup om några dagar, det är inte min första gång eller så heller, men jag skulle gärna vilja ta med min bästa kompis dit. Får jag ta med henne utan att min psykolog vet om det innan? Eller kommer hon inte få komma in? Jätte tacksam för svar då min bästa kompis inte mår bra.

BUP svarar:
Hej!
Det är fint att du vill ställa upp för din bästa kompis och hjälpa henne genom att hon får prata med din psykolog. Men, hon måste söka själv eller be sina föräldrar att ringa. Det är så det går till, som kompis kan man inte ringa för hennes räkning heller.
Jag tänker att det är bra att du kan berätta att det finns hjälp att få, så hon får veta om den möjligheten. Skickar med artiklar som beskriver lite hur det går till att komma till BUP och som du kan visa för henne.
Så fortsätt att stödja henne, men ta inte med henne utan att ha pratat med din psykolog. Risken är att hon får vänta utanför och kanske känna sig avvisad.
Däremot kan du ta upp med din psykolog hur orolig du är så kanske ni kan prata mer om hur du kan göra för att stödja henne.
Du kan också behöva prata om vad det betyder för dig och hur du påverkas av att din bästa kompis är ledsen och mår dåligt.
Du är en omtänksam person och jag tror att både du (och så småningom din kompis) kommer att få bra hjälp.