Kan inte kontrollera min ilska
Hej jag heter Sores och är 13 år gammal, ILSKA, när jag blir arg så måste jag få ut det på nått sätt, Så när jag blir arg så kan jag inte kontrollera min ilskA. Då brukar jag slå sönder saker i min närhet ibland när jag blir arg så kan det inte vara en anledning jag bara blir det helt enkelt...KONSERTRAIONjag kan inte koncentrera mig när jag är i klassen när man håller på med sina nycklar eller något annat så tänker jag på det och stör mej på det då lägger Konsetraion på det istället.... Jag blev placerad i en mindre grupp i min klass elr inte i min klass då men nånstans i skolan där den salen heter studieteket där kan jag konsertrera mej ibland för då måste man vara tyst.... Och jag kan Inte sitta still i klassen jag måste röra på mej annars blir jag arg och gör som jag vill så jag måste röra mej... Och oftas när jag går i klassen och rör på mig så blir jag oftast utskickad i klassen för att jag inte kan sitta still.....jag är dålig på vänta på tur när nån pratar med mej så kan jag bara byta ämne mitt i samtalen... I min hjärna går det som en maskin jag tänker på många saker på samma gång....och när nån säger/frågar vad är 1 1 så i min hjärna går det så snabbt så jag säger det första jag tänker på ...jag är jätte dålig med min tålamod....jag har skrivit kort faktad om dessa problema jag har jag har fler dock fast orkade i skriva mer så kan ni snälla läsa och skicka så Fort som möjligt vad jag har för diagnos eller något annat jag har hört flera gånger att jag har säkert adhd fast vet Inte ... Tack mvh

BUP svarar:
Hej!
Du har det verkligen kämpigt och jag tänker att du behöver hjälp. Jag kan inte ge någon diagnos så här. Samma symtom kan ha många olika orsaker så man måste reda ut vad det handlar om.
Det betyder att man väger in olika faktorer och omständigheter som påverkar. Det handlar inte om antal symtom, utan det handlar om en helhetsbedömning. Skickar med information om hur det kan gå till när man undrar över Adhd.
Du kan i första hand be dina föräldrar att kontakta BUP. De hittar adress och telefonnummer till närmaste mottagning här på förstasidan.
Om du tycker att det känns svårt kan du börja med att prata med kurator eller sjuksyster på din skola, så kan de hjälpa dig vidare. Du kan beskriva hur trött du är på att ha det så här och att du vill ha hjälp.
Du har redan börjat ta itu med ditt liv genom att skriva hit. Jag tycker att du är bra på att beskriva hur din oro och ilska påverkar din vardag.
Du kan absolut få hjälp med att få det lättare med det. Du vill ha snabb hjälp men det kanske behövs lite tålamod för de här svårigheterna är det många som vill ha hjälp med.