Tror jag har ADHD
Hej, jag tror att jag har Adhd för att jag blir lätt arg och när jag är arg så är jag jätte arg. Jag blir också lätt ledsen och har noll kontroll över min ilska. Tror ni att jag har Adhd? Hur ska jag säga till mina föräldrar att jag tror det och att jag vill göra en undersökning?
Lovisa

BUP svarar:
Hej Lovisa!
Tack för ditt brev där du kommer med så kloka funderingar kring varför du blir så arg. Jag kan tyvärr inte tro något om du har ADHD eller inte, eftersom jag inte känner dig alls. För att överhuvudtaget tro något sådant skulle jag behöva träffa dig och ställa en hel del frågor både till dig själv och dina föräldrar.
Du undrar hur du ska prata med dina föräldrar. Jag tycker att du helt enkelt ska berätta precis som det är. Du kan berätta om att du börjat fundera över varför du blir så jättearg och har noll koll på din ilska, att du därför tror att du har ADHD och att du vill göra en sådan utredning.
Om du vill, kan du ju också visa det här tydliga brevet du skrivit hit till oss.
Dina föräldrar har kanske tänkt precis som du, eller kanske berätta om hur de tänker kring dig och din ilska. Kan det vara så att dina föräldrar tycker att ditt humör är ganska normalt för en flicka som är på väg in i tonåren? Eller har de kanske funderat i samma banor som du gjort?
Om dina föräldrar är överens med dig om att det finns skäl att göra en ADHD-utredning så ser det lite olika ut i landet vart man kan vända sig. Dina föräldrar kan börja med att kontakta elevvården på din skola. De kan säkert ge information om var man gör sådana utredningar där du bor. Den mottagning som tar emot dig gör sedan en egen bedömning om det anses finnas skäl till att påbörja en ADHD-utredning.
Lycka till!