Kan inte säga nej
Hej!
Har en mamma som dricker ständigt. Med separerade föräldrar överväger jag att lämna henne och endast bo hos pappa men är rädd för den omställningen och de konsekvenserna det kan få med syskon, vänner och övrig familj etc.
Har även stora problem med min självkänsla. Har alltid fått höra av familj och vuxna vänner att jag är snäll, omtänksam och osjälvisk. Ställer alltid upp om det är någon som behöver hjälp, såvida jag har tid. Har dock väldigt svårt att säga nej. På senare tid har jag sagt nej, varit lite allmänt irriterad och då även fått mycket besvikna svar tillbaka. Har tyckt att det inte varit värt den mödan då jag inte fått något tillbaka. Ändå känns det så fel...vad ska jag göra?
Om inte det vore nog, så har jag också problem med vänner, eller snarare; jag har inga vänner. Det finns en som jag per sms kan prata med, men dels är personen mycket yngre och jag vill inte belasta henne, dels visar hon tecken på att kanske inte bry sig fullt lika mycket som jag trott. Känner mig otroligt ensam och allt känns hopplöst. Har träffat ganska många genom åren och verkligen försökt visa intresse för vänskap men har alltid förr eller senare slutat i nobben. Nu är känslan att det uppenbarligen inte är någon som tycker om min personlighet...fast det går tydligen bra att fråga mig om man har några problem eftersom jag är så lyssnande och dömmer sällan personer...
På grund av allt detta så märker jag att koncentrationen blir sämre. Har alltid varit studiemotiverad, men nu finns ingen koncentration eller ork i kroppen för att kunna lägga den energi som jag behöver. Vill verkligen inte sumpa min studietid...
Finns det något sätt ni kan ge mig hopp om en framtid?
Den utan hopp...

BUP svarar:
Till dig utan hopp …
Tack för ditt fina brev där du tydligt och insiktsfullt beskriver hur du har det. Som jag förstår ditt brev så har du en låg självkänsla, och det gör det svårt för dig att sätta gränser och säga ifrån.
Till att börja med så har du rätt att söka dig från en missbrukande förälder till en lugn miljö där du kan må bättre, få energi och koncentration för dina studier. Ingen mår bra av att bo hos en förälder som dricker för mycket. Din mamma behöver förmodligen hjälp för egen del, men det är inte du eller någon av syskonen som har ansvar för det.
Jag förstår att du kan ha svårt att lämna din mamma och jag vet för lite om din familj för att kunna råda, men det är viktigt att du talar med din pappa om detta. Om inte er mamma kan ta ansvaret för hur ni syskon mår och har det, så är det hans ansvar som förälder.
Det viktiga är att du inte lägger ansvaret på dig själv vare sig för din mamma eller för syskonen. Kanske finns någon annan vuxen i din närhet som kan ställa upp - på samma sätt som du gör för andra - när de gäller hur det är hemma?
Via nätet kan du som anhörig få stöd på  Anhörigföreningen/stödsamtal (telefonsamtal).
Din slutsats att det inte är någon som tycker om din personlighet, tror jag är en rejäl misstolkning av din upplevelse av att få nobben. Andra uppskattar din förmåga att lyssna fördomsfritt och vänder sig till dig när de behöver någon som klarar det.
Det är en betydelsefull egenskap som du kommer ha god användning för i ditt liv. Men sedan ställer du upp med hjälp för andra och kanske tappar bort dig själv? Andra kanske också tappar bort hur du är?
När du har varit irriterad och sagt nej så har du inte fått något tillbaka. Nej, det får man oftast inte när man avvisar. Men man blir tydlig.
Det räcker inte att man visar intresse för vänskap, man behöver också visa vad man vill och inte vill. Då visar man vem man är. Och när man gör det så framträder med tiden en sammansatt person, med förmåga att lyssna, intresse att hjälpa men som kan sätta gränser för hur långt man sträcker sig. Då kan det bli äkta relationer med andra.
Jag tycker att du behöver prata med någon klok vuxen om din självkänsla och om hur du kan jobba med att stärka den. En sådan kontakt kan du få på den ungdomsmottagning där du bor.
Det finns absolut hopp om din framtid. Men nu behöver du se till dina egna behov.
Lycka till med det!