Nätmobbas av mina f.d. bästa vänner
Jag har haft väldigt svårt i 3 år, nätmobbning av mina förra bästa vänner och min förra kille som var mitt allt, när jag förlorade dom o dom började skriva "hora, fitta, uppmärksamhets hora, gå och dö så vi slipper se dig, äckel ovs" gick min värld i bitar... Dom gör allt för att få mig att må dåligt! I skolan snackar dom så mycket skit och lägger lappar i mitt skåp där det står fila saker. Fattar inte vad jag alltid gör för fel, jag vill ingen något dumt. Garantis velat folk väl och det vet dom, är ingen tjej som vill bråka. Är ganska populär säger många men.. Jag vill bara ha tillbaka mitt gamla liv, när jag var glad! Bråkar hela tiden med mamma och pappa för jag alltid mår dåligt, jag vill inte ha det såhär men alltid är det folk som tycker ner mig på alla olika sätt.. Mina bästa vänner! Snälla vad ska jag göra, mår så dåligt att jag haft självmords tankar.. Även självmords försök! Mår så dåligt gråter varje dag.. Snälla hjälp mig vill inte ha det såhär längre....
Lisa

BUP svarar:
Hej Lisa!
Tack för ditt brev!
Jag blir arg och upprörd då jag läser om hur du blivit nätmobbad på ett väldigt grovt sätt av tidigare vänner och pojkvän. Ingen ska behöva stå ut med sådana elakheter!
Dessutom får du stå ut med också andra fula handlingar och elakt prat i skolan. Det låter som om din situation i skolan måste förändras på ett helt grundläggande sätt för att du ska ha en chans att må bättre. Jag tror också du behöver prata med någon trygg vuxen om allt du varit med om och få möjlighet att uttrycka tankar och känslor till någon som du kan lita på.
I stället för att känna stöd från mamma och pappa så bråkar ni och det gör förstås hela situationen värre för dig. Du är själv inne på att du lätt bråkar då du mår dåligt. Så reagerar de flesta av oss, men det gör också att man lätt blir missförstådd. När man som mest behöver tröst och stöd, så får man ilska emot sig i stället.
Det låter ju som att du är i stort behov av stöd både hemifrån och från skolan. Skulle du kunna berätta för dina föräldrar om hur din situation är och hur du mår? De får då en chans att förstå dig och inte bara bli arga på dig. Om det är svårt att berätta kanske du kan visa dem det här brevet du skrivit hit. Brevet visar så tydligt din förtvivlan inför hur du har det.
Jag tycker att du tillsammans med dina föräldrar ska tala allvar med skolan om den mobbing som du får utstå. Det måste bli ett slut på både nätmobbing och annan sorts mobbing!
Finns det någon eller några vuxna i skolan, som du har förtroende för, så börja prata med dem. Du kan också, själv eller tillsammans med dina föräldrar, söka upp skolkuratorn och prata med hen om hur du har det. Skolan är skyldig att sätta in åtgärder för att förhindra mobbing i skolan och bör också försöka hindra elever att syssla med nätmobbing.
Ge inte upp! Du har rätt att återigen få känna dig glad precis som i ditt gamla liv och du kommer säkert också att få uppleva det igen! Jag undrar vad som fick dig att känna glädje då i ditt gamla liv? Finns det någonting kvar idag som du kan glädja dig åt? Försök i så fall hitta tillbaks till det även om det bara är något litet, i avvaktan på att hela din situation kan förändras till det bättre.
Jag vet inte om du redan haft kontakt med BUP eftersom du skriver om självmordstankar och självmordsförsök. Det låter annars som du skulle må bra av en kontakt med BUP. Dit kan du också komma akut om självmordstankarna blir så starka att du har svårt att orka med.
Du kan också hitta stöd på nätet genom att chatta på tjejzonen
Jag hoppas att du får den hjälp du behöver på olika sätt. Det är du värd!