Mamma gör illa mig mellan benen
Hej jag har ett problem min mamma gör illa mig mellan benen på många olika sätt jag vet inte vad jag ska göra jag har inte sagt nånting till pappa de är rätt jobbigt snälla hjälp
Dino

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det din mamma gör är naturligtvis förbjudet - oavsett vad hon gör. Du skriver att hon gör dig illa mellan benen och jag antar att du menar dina könsorgan.
Jag förstår att du tycker det är jobbigt och att det kan kännas svårt att berätta för andra vad din mamma gör. Många tycker det är svårt att berätta vad de varit med om därför de känner sig medskyldiga kanske för att det pågått länge och de inte kunna säga ifrån ordentligt.
Många gånger finns det också hot med i bilden som att ”ingen kommer att tro dig osv” Men du ska veta att det är din mamma som gör något förbjudet och hela ansvaret är hennes. Barn/ungdomar är i en beroendeställning till sina föräldrar och föräldrar kan ibland utnyttja detta på ett sätt som är förbjudet och skadligt för barnen. Det är aldrig ditt fel.
Men eftersom det händer inom familjen kan det vara svårt att avslöja och kännas väldigt pinsamt att ha varit utsatt för något sådant av sin egen mamma. Men det gör det också viktigt att du får någon som du kan prata med om det som sker och har skett.
Så jag tycker att du ska börja berätta  för någon vuxen. Om du tror att din pappa skulle tro på dig kan du berätta för honom. Om han inte tror på dig får du fortsätta och berätta för någon annan vuxen. Det är kanske enklast att direkt gå till någon utanför familjen?
Du kan gå till din skolkurator eller någon annan på skolan du känner förtroende för.
Du kan också själv vända dig till en ungdomsmottagning där du bor. Du kan också läsa vad de skriver om sexuella övergrepp.
Om du söker hjälp så kommer du få hjälp för egen del. Din mamma kommer att upphöra med det hon gör och få egen hjälp om hon behöver.
Om du känner att du vill veta mer om vad som kan hända om du berättar, så tycker jag att du ska ringa anonymt till Bris. Där kan du ställa mer frågor och få mer hjälp och svar på din fråga hur du nu ska göra.
Lycka till!