Har ljugit
Jag har ljugit massor för min behandlare och för mina föräldrar, och jag vill säga som det är men då kommer jag förstöra allt och ingen kommer någonsin lita på mig igen och alla är redan arga på mig och jag förstör bara allt och jag orkar verkligen inte längre allting vore bara lättare om jag tog livet av mig
Ugh

BUP svarar:
Hej!
Alla ljuger vi nog ibland, det är mänskligt att skarva med sanningen. Kanske för att undvika obehag eller för att inte göra andra ledsna. Lögner har dock en tendens att skjuta problem framför oss. Du är naturligtvis långt ifrån ensam om att ha ljugit för föräldrar eller för behandlare på BUP. Lögner kan vara olika omfattande och ge olika stora konsekvenser. Det viktigaste är att komma ihåg att det alltid går att erkänna fel man gjort. Det är mänskligt att göra fel. Det är aldrig för sent att backa och ångra sig.
Det kräver mod att våga erkänna en lögn och ta dess konsekvenser. Det är smärtsamt att se andras besvikelse när lögner erkänns, men när den direkta smärtan lagt sig brukar det öppna upp för nya möjligheter. Problem som skjutits upp kommer fram i ljuset och nya lösningar kan dyka upp när oron över själva problemet inte grumlar ens tankar lika starkt.
Ett sätt att förbereda sig inför att prata om lögner är att förbereda sig på vad det värsta som kan hända när den avslöjas skulle vara. Oftast är det kopplat till mycket ångest och rädsla för vilka konsekvenser som kan komma. Den ångesten kan kännas golvande, men det bästa sättet är faktiskt att möta den genom att prata om vad som blivit fel. Lögner kan lätt bli smärtsamma eftersom de bibehåller så mycket ångest och dåligt samvete.
Som du skriver är du rädd för vad både behandlaren och dina föräldrar ska tycka. Ett förslag är att be om att få prata med din behandlare enskilt och berätta om att du ljugit och hur rädd du är för vad det ställt till med. Tillsammans kan ni då förbereda hur ni ska prata med dina föräldrar och hur du kan berätta på bästa sätt. Berätta precis som du gjort i ditt brev hit om ditt dåliga samvete och din rädsla för att dina lögner förstört saker. Det öppnar upp för ett bra samtal om hur du kan få stöd i att hantera konsekvenserna av ditt agerande. Svek påverkar relationer, men relationer går att reparera.
Du har redan visat prov på inre styrka genom ditt brev hit. Din vilja att försöka ställa saker och ting till rätta är beundransvärd och du kommer att få erfarenhet av hur mycket enklare saker kan kännas när den värsta ångesten lagt sig. Samla mod och berätta!