Aspergers - vad händer med framtidsplanerna?
För ett och ett halvt år sedan blev jag diagnosticerad med Aspegers syndrom, och den diagnosen har förstört så himla mycket för mig. Den sätter verkligen käppar i hjulet, konstant. Jag har stora framtidsplaner och mål, men det känns verkligen inte som att jag kommer att kunna uppnå dem, just på grund av denna funktionsnedsättning. Dessutom läser jag på internet om andra äldre personer med Aspeger, som säger att livet bara blir värre och värre för varje år som går. Vad är det för mening med att leva då ens? Att få denna diagnosen var som att få höra "grattis, ditt liv kommer att gå åt helvete". För det tycks inte gå att leva ett värdigt och bra liv med denna diagnos. Jag lider redan av psykisk ohälsa, och var inte allt för längesen inlagd på BUP-kliniken under två veckors tid på grund av hög självmordsrisk, och att känna att hela ens liv är förstört på grund av funktionsnedsättningen gör en inte mer peppad på livet direkt. Är det kört för mig? Kommer jag aldrig lyckas uppnå det jag vill uppnå? Är jag verkligen dömd till att leva i det här helvetet resten av mitt liv? Kommer det aldrig vända mot det ljusare? Så mycket frågor, men så lite svar.
anonym

BUP svarar:
Hej,
Du har fått diagnosen Aspergers syndrom, och det är en funktionsnedsättning och inte en sjukdom. Man kan ha den i olika omfattning, från mycket lindrig till riktigt svår. Jag vet inte var på skalan du befinner dig, men just i ditt brev framkommer inget som skulle peka mot svårigheter.
Det är inte min erfarenhet att funktionsnedsättningar blir värre och värre. Vad skulle bli värre, du känner väl redan till vilka svårigheter du har? Snarare är det så att man (numera) kan få bra hjälp att lära sig handskas med svårigheterna. T.ex. att bättre klara sociala situationer. Detta bygger på ny kunskap och att man samlat sådan inom landstingets habiliteringsverksamhet. Denna specialinriktade verksamhet kallas Aspergercenter eller liknande, beroende på var du bor. Jag tror man ska förstå äldre personers kommentarer som att det inte varit möjligt att få denna möjlighet tidigare.
Det är synd att du fått uppfattningen att det inte går att leva ett bra och värdigt liv med denna diagnos. Jag vill inte förringa att det kommer ge dig svårigheter men du har fortfarande chans att arbeta mot dina framtidsplaner. Du kommer inte kunna förverkliga allt du drömmer om, så blir det inte för någon människa. Men med bra stöd har du stora möjligheter att närma dig och förverkliga flera av dina mål. Det gäller att hitta något som intresserar och passar just dig bra.  Det finns arbetsplatser där man aktivt tar vara på just det som personer med Aspergers syndrom är bra på, och inte kräver t.ex. stressiga situationer. Vet du att man numera diskuterar om Einstein, Newton, Wittgenstein, Mozart m.fl. hade Aspergers syndrom? Det är jätteviktigt att hitta sina starka sidor och att använda sig av dom.
Det finns en web-sida som heter Självhjälp på vägen och där kan du läsa om hur man kan göra för att komma förbi många av svårigheterna.
Du skriver också att du mår psykiskt dåligt och har haft kontakt med BUP. Den kontakten har du kanske fortfarande och jag tycker du ska ta upp ditt behov av remiss till habiliteringen. Du behöver nämligen remiss dit och sådan skickas ofta automatiskt när diagnosen Aspergers är ställd. Du kan också få remiss via vårdcentralen.
Lycka till!