Vågar aldrig prata
Hej!
Jag vågar aldrig prata i klassrummet, räcka upp handen, gå fram längst fram i klassrummet och skriva upp mig på hjälplistan,tycker det är jättepinsamt att lämna in uppgifter i skolan så struntar ibland i att göra dem och om man jobbar i grupp och kommer med nån annan än mina kompisar säger jag ingenting och eftersom jag aldrig pratar på lektioner, inte ens om jag är själv med läraren så bu håller jag på att få F i flera ämnen. Jag tycker också att det är jättepinsamt att vara med på gympan och brukar därför oftast sätta mig bredvid. Hur jag känner om jag måste prata eller inte vågar vara med på idrotten är att jag mår illa, blir spänd, blir typ darrig, känns typ som att jag ska svimma,andas snabbare, börjar typ gråta och så ser jag typ framför mig hur jag misslyckas med allt och tror att alla skrattar åt mig och tycker jag är dålig och så, känner så också om jag är nära några jag inte känner, eller på nån affär eller nåt.  En gång också när jag var i en mataffär pratade pappa med nån så han sa att jag skulle gå och hämta sakerna vi skulle ha då länge så jag gjorde det men när jag såg någon jag kände gömde jag mig typ och väntade jag tills den personen gick därifrån gjorde också det om det var nån som jobbade där eller vem som helst men det var inte lika illa. Det ät också skitpinsamt att betala i kassor vet inte varför men. Har säkert glömt att skriva nåt men i alla fall undrar jag vad det är för fel på mig?
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver så att man verkligen förstår hur jobbig vardagen kan vara när man får kämpa med sina rädslor hela tiden. Det går inte att säga säkert vad det handlar om, utan att veta mer om dig och hur du har det i livet. Men för mig låter det som om du har det så besvärligt att du behöver söka hjälp.
Då kan du få hjälp att ta reda på mer om dig själv och hur du funkar och hur du bäst kan göra så att det här inte försvårar ditt liv så mycket. Jag skickar med lite artiklar om social fobi och som jag tror att du kan ha hjälp av.
Mitt råd är att prata med dina föräldrar så att kan de ringa till BUP och ni kan gå dit tillsammans. Om du vill kan du visa det här svaret för dem. Det brukar vara bra att ta med föräldrar för att de då både kan förstå mer och hjälpa dig mer i vardagen.
Kanske det också är lättare för dig att beskriva dina svårigheter med hjälp av dem, eftersom du tycker det är jobbigt att prata med människor du inte känner.
Det som du beskriver är inte så ovanligt och det finns bra hjälp att få.
Så skjut inte upp det - utan sök direkt!