Vill inte förlora min familj
Hej! Jag är en muslimsk tjej vid 13 års åldern. Jag har många problem. Min pappa misshandlar mig, ingen i familjer tröstar mig varje gång jag gråter och i skolan så har jag det väldigt svårt. Jag försöker att alltid prata lugnt med pappa men varje gång så bara skriker han och ja, slår mig. Jag orkar verkligen inte med detta liv mer. Jag vill söka hjälp men ändå inte. Jag är rädd att förlora min familj. Min mamma kan ju då och då säga från min pappa men inte så mycket för att hon är också rädd för han. Min mamma kämpar mycket för mig och mina syskon och även fast vi bråkar hela tiden så fattar jag inte hur hon orkar. Jag har sagt till min mamma att hon ska skilja sig med pappa men hon vill inte. Asså jag vill inte ha det såhär mer! Ingen kan lyssna på mig, INGEN! Jag är mycket bråkig i skolan, några dagar skolkar jag för att jag bara orkar inte med detta mer. Mina föräldrar säger att jag har adhd bara för att jag är skrikig, men asså dom kan inte förstå att jag inte har det! eller? Jag för varken gå ut på kvällarna eller va med killar för att jag är muslim. Asså jag vill inte ha den här religionen mer. Jag vill söka hjälp men sen kanske dom tar min pappa och det går rykten om det i hela staden? Så det är därför. Ja, jag vet inte mer vad jag ska göra eller ta vägen.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du tar upp en fråga som många barn brottas med,tyvärr.
När ens förälder använder våld, eller gör något annat som är förbjudet i lag, upplever barnen ofta ett jättesvårt dilemma. Precis så som du beskriver dina dubbla känslor. Å ena sidan önskar barnen att få hjälp och få slut på misshandeln i familjen, men å andra sidan vill de skydda sin förälder som kommer att ställas till svars för sitt oacceptabla beteende.
Det är viktigt att säga: man får inte slå sina barn i Sverige. Det är förbjudet i lag och det gäller helt oavsett vilken religion man har. Det är fel att slå barn, för det påverkar barnets utveckling negativt och därför är denna lag överordnad alla trosuppfattningar.
Om jag nu tänker på din situation då har du i alla fall en mamma som kämpar för dig. Men, som du skriver, är även hon rädd för din pappa och jag antar att hon inte heller vill anmäla honom av samma anledning som du. Ni skulle självklart få hjälp tillsammans, men så långt vill kanske din mamma inte gå.
Vad kan du göra? Jag tycker att du måste försöka tala med din mamma på allvar. Pappas beteende förstör så mycket för alla i familjen, för dig, för dina syskon och för henne själv. Du kan kanske säga till henne att det inte kan fortsätta så i all oändlighet.
Jag vet inte om du kan övertyga henne att hon ska söka hjälp för sig och för barnen genom att få skydd av socialtjänsten. Det går att få skydd från en våldsam man/pappa. Det vore det bästa.
Men om du inte kan få mamma med på detta? Jag kan inte råda dig annat än att du går till din skolkurator/skolsköterska och berättar hur det går till i er familj. Då har du också möjlighet att berätta om dina farhågor om vad som kommer att hända pappa. Du måste också vara tydlig med att du är rädd för alla konsekvenser.
Ändå vill jag betona att du måste försöka tänka klart och se sanningen i vitögat: socialtjänsten kommer att bli inkopplad. Det betyder inte att "hela stan" kommer att tala om din far. Men man kommer att höra med din mamma och man kommer att försöka så småningom tala också med din pappa.
Du kan också välja att först anonymt skriva till bris.se eller till tjejzonen.se och få vidare vägledning och stöd angående din svåra situation.
Jag tycker det är jättestarkt och moget av dig att du försöker tala lugnt med din pappa - trots att det är otroligt svårt att behålla lugnet när någon annan är aggressiv mot en. Men det är inte konstigt om du inte alltid kan göra så.
Jag tror nästan att du är bråkig i skolan för någonstans kommer det ut vad du behöver stå ut med hemma. I samband med det vill jag också säga att bråkighet i sig betyder inte att man har ADHD. Det kan du ha eller inte; en sådan fråga måste utredas av en psykolog.
Faktum är i alla fall att barn som lever i en våldsam miljö påverkas och gör som man gör i familjen - skriker och bråkar för det är det barnen lärt sig. Inte minst därför behöver du få en lugn miljö där du kan utvecklas på ett bra sätt.
Sök hjälp för detta kan jag bara råda dig. Visst blir det stormigt i familjen ett tag, men du kan vinna en hälsosammare utveckling som du (och dina syskon) förtjänar.
Inget barn i Sverige ska tåla att bli slaget och misshandlat någonstans, allra minst i sin egen familj.