Skäms över att jag tänker så
Hej bup. Jag mår inte alls bra, klarar knappt av att gå upp ur sängen och den senaste tiden har jag fått jobbiga självmordstankar. Jag tänker att jag vill göra det men sen i sista stund fegar jag ur. har pratat med familj o vänner om hur jag mår men inte självmordstankarna för skäms mycket över att jag tänker så. Det känns som jag aldrig kommer komma över detta o bli glad igen. Vad ska jag göra?
Julia

BUP svarar:
Hej!
Du är inne i en tung period när du inte mår bra. Det låter fint att du kunnat vända sig till familj och vänner för stöd. Samtidigt finns det saker som känns svåra att prata om. Det är inte konstigt.
Många kan känna igen sig i hur starka skamkänslor kan vara och att de gör att vi håller saker för oss själva. Saker som skulle kunna vara mer hanterliga om vi delade med de vi har omkring oss. En svårighet du alltså inte är ensam om.
Självmordstankar blir lätt skrämmande svårhanterliga på egen hand. Det är viktigt att veta att de i sig inte är farliga att ha. Tankar är inte farliga, men de kan få oss att må dåligt och i kan i värsta fall bli riktigt farliga om vi agerar utifrån dem i syfte att skada eller döda oss själva.
Därför är det viktigt att vi delar dem med någon. De kan göra ens nära och kära oroliga, men det viktigaste är att man då kan få stöd i vad som behövs för att man ska må bättre. Många har - eller har haft - självmordstankar och det är inget att egentligen skämmas för.
Jag vet inte hur länge du har mått dåligt och om du går och pratar med någon professionell om hur du har det. I en sådan kontakt kan man få hjälp då man mår dåligt och har självmordstankar. Även anhöriga kan få stöd i hur de kan lyssna och stötta och även få stöd i sin egen oro.
På umo.se kan man läsa mer om det stöd som erbjuds där.
Till BUP kan man vända sig och berätta mer om hur man mår (gärna med stöd från en förälder) för att få reda på om BUP är rätt ställe att få stöd på. Utifrån informationen i ditt brev har jag svårt att svara på var du bäst får hjälp. Endera ungdomsmottagning eller BUP är det jag kan säga.
Jag bifogar lite mer information om självmordstankar. Och du, vänta inte med att ta hjälp.
Gå emot skamkänslorna och ta det stöd du behöver!