Sova själv
Hej jag är ofta rädd när jag ska sova. Men jag vet inte vad de kan bero på. De blir som att min hjärna gör så att jag är rädd fast jag igentligen inte är de och så börjar jag gråta och får hysteriska attacker. Mina föräldrar försöker hjälpa mig men de funkar bara när jag sover med någon av dom. Och de är som att så fort jag går in i mitt rum för att sova kommer typ en svart skugga och så blir jag rädd utan anledning. Men grejen är att jag är 13 år och jag tycker själv att jag borde kunna sova själv.
Isabella

BUP svarar:
Hej!
Du skriver och berättar om ett vanligt problem under uppväxten. Oron som kan bli jättestark när det är dags att sova. Vissa är rädda för mörker, andra för att vara utan sina föräldrar, gemensamt är hur svårt det kan bli att sova i det egna rummet/egna sängen.
Precis som du skriver kan det i sig kännas jättejobbigt eftersom man vill kunna klara sig själv, att det är jättejobbigt att varje kväll känna sig rädd. Och dessutom att det kan göra att man missar en rad saker man skulle vilja kunna göra, som att sova borta till exempel. Ibland tycker barnet att problemet är större än vad föräldrarna tycker, eller tvärtom.
Du skriver klokt att det är som att det är din hjärna som reagerar starkt. Vi hamnar i invanda mönster där hjärnan kan vara överdrivet känslig och skickar signaler till oss om att vi ska vara rädda, utan att det egentligen finns någon anledning.
Att sova i egen säng är ju i sig inget farligt. Kroppen reagerar med känslan rädsla som kan ge starka kroppsliga reaktioner som gråt, spändhet, illamående, andningssvårigheter och liknande. Det kan kännas skrämmande.
Hjärnan brukar också hinna tänka en rad oroliga tankar. Vad oroar du dig för, mer påtagligt, när det är dags för att sova? (Vanliga tankar är om inbrott, att det ska hända föräldrarna något eller bara rädsla för att inte kunna somna och hur det känns i kroppen.)
Det är vanligt att man, när man är rädd, inte tänker färdigt de jobbiga tankarna utan stannar vid att tänka "den där skuggan gör mig rädd". Men att det faktiskt är bra att tänka vidare på vad det är med den där skuggan som gör en rädd. Vad är det man är rädd för ska hända?
Genom att fånga de oroliga tankarna kan man också hitta motargument som kan verka lugnande. Lugnande tankar som man kan tänka för att hantera rädsla.
Sedan behöver man hitta steg att börja ställa om kroppen från att reagera så starkt. Det kan handla om att man börjar med att sova på egen madrass i föräldrarnas sovrum några nätter. Att en förälder sitter på en stol utanför ens rum tills man somnat. Att ha dörren på glänt och tryggas av ljuden av föräldrarna där utanför. För att ge några exempel.
Det viktiga är att man börjar vänja sig av med att föräldrarna måste vara nära för att hantera rädslan och få erfarenhet av att rädsla är något man kan hantera inuti sig själv. Det kan man träna genom att gradvis klara av svårare och svårare situationer, för att som mål kanske kunna sova borta utan föräldrarna. Det är viktigt att varje steg inte tar för lång tid.
Sådan här träning kan man prova på egen hand tillsammans med sina föräldrar. Men det kan samtidigt vara så att man redan provat många olika saker och att det känns som att man kört fast. Eller att det finns någon mer omständighet till rädslan som man behöver prata mer om.
Då kan man få hjälp av en behandlare som är van vid att möta unga med oro och som kan hjälpa till med hur man ska göra. Sådan hjälp kan man få på en vårdcentral eller på BUP. Du kan visa mitt svar för dina föräldrar, så kan ni tillsammans bestämma hur ni går vidare!