Längtar efter ruset och att få ur mig ilskan
Jag har nog inte varit den vanligaste killen. Jag har haft svårt att komma överens med mina föräldrar då de pratar mycket om att vara duktig i skolan bra betyg mm, och det blev en helt annan situation med mig. Innan de fick reda på att jag hade skriv och läs svårigheter var det ett krig hemma när det kom till skoluppgifter och det resulterade att jag var rätt stökig i skolan.Bytt skola sedan och då blev jag mobbad och då började jag skolka en massa. Trots det kom jag in på gymnasiet jag ville gå på, men där började problemen.. Jag hittade min bästa kompis där men jag var rädd att han skulle lämna mig och inte vilja umgås med mig längre då han var en populär kille bland alla andra.
Så jag började skära mig och skolka,röka,och sälja mig till främlingar  hela första året av gymnasiet sen så gick jag i terapi och blev bättre. Blev även att jag va på psykhem för att jag försökte ta självmord men blev som sagt bättre.Men sen när jag kom tillbaka till skolan började jag få "damp" utbrott och slog sönder allt i min omgivning även min bästa vän fick känna på min vreda och om han inte va så snäll mot mig, så kunde han ha sätt mig i fängelse för så illa var det.Jag utredes för ADHD och det va väldigt säkert på att det va det så det förklarande iaf varför jag var så impulsiv och rörig av mig.
Men jag gick iaf ut gymnasiet men ok betyg och det va så gött och jag fick till och med ett jobb. Tyvärr så blev jag dålig igen och var tvungen att sluta så då började jag på komvux.Vilket har gjort att jag har sjukt mycket ångest av att jag vet att jag inte kommer klara av pluggande så har hoppa av men det vet inte mina päron om än vilket kommer bli ett helvete.och då börjar jag tänka att jag inte kommer att klara av plugga då kommer jag knappast kunna ha ett  jobba...
Men det finns en sak jag är bra på och det är att festa.Däremot så tycker många att jag är dålig på att ta ansvar då jag aldrig slutar dricka utan jag dricker till jag stupar.
Jag har varit hos polisen några gånger då jag har väldigt lätt att bli våldsam och jag blir lätt galen.Jag vet själv att jag egentligen inte borde dricka men jag älskar att få russet av alkohol och det är det jag vill ha.Har provat cannabis en gång men jag borde ju inte bli beroende så fort? Det konstigaste är att jag har ett så sjukt stort sug av droger att jag inte fattar vart jag har fått det ifrån?Jag kan vakna mitt i natten och känna att jag vill bli hög bara jag får det där russet och som gör att jag mår bra, nu när jag bor hemma så vill jag ha det mer och mer då jag inte trivs att bo under samma tak med mina päron då jag är 20 och gillar inte att alla ska klaga på mig för vad jag har gjort fel och då vill jag fly men eftersom jag inte kan det så vänder jag mig till droger,alkohol eller tabletter.
Men samtidigt vill jag inte berätta för dem då de är orsaken till problemet men om  jag skulle berätta så skulle de vara oroliga hela tiden,då bevakar de mig istället och då blir jag  rebellisk. Då jag har problem med ilskan har jag lätta att bli arg och då får jag så mycket adrenalin i mig att jag kopplar bort mig själv och blir helt knäpp men jag får ut den ilska jag känner,det är rätt otäckt att se då jag bara skakar och slår sönder saker eller slås,men jag kommer inte ihåg något av det.
Jag går fortfarande i terapi  men jag har inte sagt hur illa det är med det här drog russet och jag vet inte om jag ska göra det...Jag vill ju ha hjälp men samtidigt så har jag gett upp.Mina kompisar säger att jag antagligen kommer dö av droger och ibland tror jag att de har rätt eller att jag kommer hamna i fängelset...
kille

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om du haft ett tufft liv och verkligen fått kämpa dig fram i tillvaron. Du har haft styrka att både gå ut gymnasiet och gå i terapi, vilket jag tycker är imponerande.
Din fråga är nu främst hur du kan göra med ditt drogsug och din ilska. Du beskriver att alkohol gör dig våldsam och att du även förut haft svårt att kontrollera din ilska och misshandlat din bästa vän.
Du kommer inte ihåg något efteråt. Det är oroande eftersom du riskerar att göra både andra och dig själv illa. Har man - som du - varit med om mobbning och sexuell utsatthet och svår uppväxt, så kan det finnas mycket ledsenhet och ilska som finns inom dig och gör att det brister.
Du beskriver en oro inom dig som du försöker hantera genom att "självmedicinera" med olika droger. Det är något som ibland kan ligga nära till hands när man har ADHD och som ofta bär med sig mycket inre oro. Men, det du beskriver är att du har utvecklat ett drogberoende och nu har missbruksproblem som kan bli förödande för dig.
Jag vet inte riktigt varför du inte har tagit upp det med din terapeut. Du kanske blir rädd och osäker inför att det blir uttalat och tydligt och att du då måste ta ställning till om du vill sluta eller inte. Livet utan droger kan kännas skrämmande när man är beroende av dem.
När jag läser tänker jag att du ändå visat en sådan styrka och vilja att jag tänker att du kan kämpa och att det skulle vara ett väldigt slöseri med dina möjligheter om du låter dig fastna i ditt missbruk.
Du är ju myndig och bestämmer snart själv över ditt liv. Så länge du bor hemma förstår jag att du måste rätta dig efter "husets regler" men dina framtidsplaner är det du själv som styr över.
Dina möjligheter att bestämma över dig själv är beroende av hur du lyckas gå vidare. Du säger att du gett upp samtidigt som en del av dig fortfarande vill ha hjälp. Jag förstår inte varför du skulle ge upp. Du har lyckats vända ditt liv förut.
Du behöver hjälp att kontrollera din ilska och hjälp med ditt drogmissbruk - nu direkt. Det första steget är att berätta för din terapeut och tillsammans med hen planera hur du kan gå tillväga.
Det är du som bestämmer den väg du ska gå - inte någon annan.
Så berätta och starta planera nu!