Bär på ilska utan att uttrycka den

Hej, jag är en tjej på 17 år som har psykiskt svårt att hantera min ilska. Jag blir sällan arg och har nog aldrig fått ett raseriutbrott eller använt mig av våld av något slag. Problemet är att jag aldrig kan uttrycka min ilska utan blir bara fysiskt ledsen även om jag är arg i sinnet. Både jag och min mamma är oroliga över min psykiska hälsa då jag ibland går runt och bär på ilska utan att uttrycka den. Vad ska jag göra?

Arg i sinnet

BUP svarar:

Hej! 

Du skriver och berättar om ett viktigt, men ganska sällan belyst bekymmer. Nämligen svårigheter med att uttrycka ilska.
Det som vanligen beskrivs som problem kopplat till ilska är att man har svårt att hantera ilska på så sätt att det kommer ut i aggressiva handlingar gentemot andra, att saker går sönder eller att andra blir skrämda.
Det du beskriver kan ses som motsatsen. När ilskan känns på insidan, men är svår att uttrycka. Det här med känslor och hur vi hanterar dem är viktigt och något som vi lär oss mer om hela livet. Innan vi benar i vilka konsekvenser svårigheter att uttrycka ilska kan få tänkte jag reda lite i det här med känslor i allmänhet. 

En känsla uppstår ju inom oss som en psykisk reaktion på något som hänt. Det är alltså alltid en händelse av något slag som utlöser en känsla. Känslor kan ofta ha fysiska uttryck som till exempel rodnad, pirr i magen, eller svettningar. Genom att känslor kan komma till uttryck har de funktionen att sätta igång och kommunicera något.

En person som gråter vet vi är ledsen. Känslor kan också bidra till att förbereda oss för utmaningar - som att behöva fly i en hotande situation. Forskning visar att känslor är dels biologiskt medfödda, dels inlärda. Hur känslor uttrycks i vår familj och med de vi umgås mest med under uppväxten, spelar in för hur vi själva kommer att göra. Att vi känner igen och signalerar känslor är alltså viktigt både för hur vi har det med oss själva och tillsammans med andra. 

Känslan ilska är viktig på så sätt att den hjälper oss att sätta upp gränser för oss själva och andra. Den markerar till exempel för oss när vi är med om något vi inte vill och signalerar till andra att backa. Det är jätteviktigt eftersom ifall vi eller andra går över vår gräns för långt - eller för ofta - kan det leda till att man mår dåligt på andra sätt. Vi kan känna oss överkörda eller utnyttjade. 

Du skriver att du kan känna igen känslan ilska (vissa är dåliga på att ens känna att de är arga och det kan ställa till det ytterligare). Det är bra att du känner att du är arg, det är det första steget, men ofta kan den komma ut som ledsenhet genom dina ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Det är inte ovanligt att tårarna sprutar på små barn som är arga och även på vuxna kan tårar komma. Gråten kan göra det svårt att prata och många upplever det som hindrande i kommunikationen med andra. Både att det kan kännas jobbigt och fel att någon man egentligen är arg på får se en ledsen - men kanske främst att det blir så svårt att få fram vad man egentligen vill.

Dessutom kan rädslan för att börja gråta göra att man förblir tyst och låter den andre agera vidare, eller att man drar sig undan. Det kan kännas otillfredsställande eftersom man själv då inte kommer till tals. Att berätta och visa hur vi känner hjälper ju oss att få mer som vi vill och bearbetar det vi är med om. 

Alla starka känslor grumlar vår tankeverksamhet och kan göra det svårare att tänka logiskt. Ibland kan det vara skönt att få ur sig en stark reaktion och ibland kan det vara skönt att vi hinner tänka efter ett varv till innan vi agerar. Hur vi känner och uttrycker känslor hänger ihop med vår kultur, men också med vår personlighet.

Visst kan man träna upp att visa mer känslor, samtidigt kan man få hitta sätt utifrån den personlighet och vilket sätt man har. Om man upplever att man har svårt att hinna tolka känslan i stunden och agera på den, kan man till exempel bli bättre på att ge sig själv en ny chans och ta upp det med personen igen efteråt.
Kanske genom att säga till en kompis eller förälder: "Du jag skulle vilja prata lite mer om det som hände igår. Jag vet inte hur det blev för dig, men jag kände mig arg efteråt..." På så sätt kan man få utlopp för hur man känner och slipper bära runt på saker man inte mår bra av och som kan kännas utmattande i längden.

Genom att med ord berätta att det är ilska man känner kan man hjälpa den andra att förstå att ens gråt inte - eller åtminstone inte bara - handlar om ledsenhet. 

Jag vet inte mer om på vilka sätt som du upplever att ditt sätt att hantera ilska försvårar för dig, men du skriver att både du och din mamma kan oroa er för hur du mår.
Kanske handlar det om att du behöver hitta fler sätt att hantera känslor, kanske har du varit med om jobbiga saker som du behöver prata med om. Kanske är det både och.

Om det är så att du önskar stöd för hur du mår rekommenderar jag att du tar kontakt med kuratorn på din skola för att höra mer om vart du kan vända dig där du bor.
Eller ta kontakt med den ungdomsmottagning du tillhör. 

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta