Rädd för terrordåd i Sverige
Hej bup! Igår var det terrordåd i Paris ju, det skrämmer mig jätte mycket! Nu är klockan 11 på kvällen och jag är jätte rädd för att de ska komma till Sverige! Jag kan inte tänka mig det! Jag har hela dan sökt på internet om det kommer hända u Sverige och på alla sidor står det: terror dåd i Sverige är bara en tidsfråga! Alltså detta gör att jag har haft ont i magen hela dagen, jag har knappt vågat gå utanför dörren! Nu är jag jätte rädd att under natten kommer det att hända i Sverige!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Sådana händelser som terrordåden i Paris är skrämmande för alla. Det är hemskt att de drabbar helt oskyldiga och det hela ter sig så oberäkneligt. Om du nu håller på att läsa allt möjligt på nätet då läser du säkert också att målet med sådana illdåd inte bara är att döda utan lika mycket att skrämma. Ingen förblir oberörd. Och de når delvis sitt mål genom att ingen förblir oberörd. Rädslan och oron är befogad.
Därför tänker jag inte försöka att "prata bort" den rädsla som hos dig - och hos många andra - är en naturligt reaktion på oväntade hemska händelser. Men avståndet mellan att känna den rädsla som uppkommer direkt efter det inträffade och att få ont i magen och knappt våga gå utanför dörren är stort och det är det jag vill skriva om.
Det är tyvärr så att sådana händelser resulterar i en massa, inte alltid ansvarsfulla och genomtänkta inlägg på nätet. Risken är att dramatiska formuleringar, som du också citerar spelar i händerna på de onda krafterna. Deras mål är att skrämma och nätet förstorar faran, vi riskerar bli ännu mera skrämda och terroristerna jublar. Därav följer att du måste försöka först och främst läsa kritiskt (svårt!!!) och tala med de vuxna kring dig för att du sorterar rätt i vad du läser. Tänkt efter själv, vad betyder en sådan skrämmande formulering "det är bara en tidsfråga". Vad är tiden, en vecka, ett år, 10 år? Det säger jag också för att när man är rädd riskerar man att endast fokusera på det som bekräftar rädslan och missar, lägger inte märke till det som talar emot att känna en förlamande rädsla.
Fast om du läser mer så hittar du också säkert information om att Sveriges säkerhetstjänst har rätt så god koll på terrorhotet. De har tidigare också avvärjt sådana planer. Du och vi vuxna måste kunna lita på det som experterna säger i seriösa tidningar, att terrorangrepp i Sverige just nu inte är särskilt sannolikt.
Men det kan hända saker, det kan ingen förneka. Olyckor händer också varenda dag men du går ändå ut för att glatt träffa kompisar eller gå till någon aktivitet.
Lyssna på vuxna, tala öppet om vad du känner och vad du tänker. Ingen kommer att kunna lova dig att det aldrig någonsin inträffar något hemskt i ditt liv, i vårt liv. Lika lite som ingen kan garantera att du eller någon annan aldrig råkar ut för en olycka. Men vi litar på att de som kör bil följer trafikreglerna och inte kör på en fotgängare, fast det händer bra mycket oftare än att ett terrordåd inträffar, Vi litar på att man tar bort farliga istappar från taket fast det händer att man nästan blir träffad. Dessvärre även att man blir träffad. På samma sätt måste vi kunna också lita på att politiker och polis och säkerhetsexperter också gör sitt jobb som gör att vi fortfarande lever i en mycket säker fast inte i en hundraprocentig säker värld.
Och en sak till. Varje gång du går ut, till skolan eller till kompisar blir du mindre och mindre rädd. Varje gång du besegrar din rädsla har du också vunnit över de onda krafterna som vill att du inte ska må bra, inte ska ha det roligt. Vårt viktigaste vapen är att inte ge efter och leva vårt vanliga liv. Jag tror du hittar även sådana inlägg på nätet som bekräftar det jag säger.