Så fort jag är ensam kommer tankarna
Hej jag är en tjej på 13 år.
Jag har blivit mobbad eller utfrys nästan hela mitt liv. allt böta i ettan. jag blev ven med ett gäng i fyran och vi var vänner i 1,5 år sen började jag och en till bli utfryst. Det hä gänget var nog aldrib tänkt att skulle bli vänner det bar blev så i fyran när vi byte klass och vi var dom enda som kände varandra. sedan inan. En i gänget som facktist några gånger själv sakt att hon var ledaren där var en riktig mobbare. Jag viste det inte riktigt då för jag var blind för värkligheten. Hon var jalla fall min ästa vän på den tiden. jag och resten av gänget hjälpte till med att mobba en tjej. jag mor dåligt för det jag gorde mot henne i dag. I 6:an när den tjejen vi mobba börja i en anan skola blev jag nästa offer. Dom mobba mig på ett set som inte syntes för omgivningen men kändes inom mig. dom fös ut mig och prata knappt med mig. Jag prata dock mycket. En dag bestämde jag mig för att sluta prata. Bara säga saker när dom fråga eller och det var viktigt. jag trode att dom kanske skulle prata mer med mig om jag inte tog så mycket plats. jag blev tyst sa mellan 10-15 ord om dagen. men dom bryde sig ändå inte lyssnade inte när jag facktist sa något.  Ibland gick dom hem och åt på rasten men jag fick inte följa med för att de hade ju inte råd att mata alla oss 4 st. Jag trode då kanske att dom tyckte att jag var tjok och åt förryckte så jag slutade att äta typ. hade jämt ont i huvudet och var ganska underviktig. men ingen av dom bryde sig. dom började gå utan mig från maten och skåpen. Till slut blev jag så utfryst så jag byte skola. allt blev bättre men alla tankar kommer tillbacks. du duger inte. du är full. tjock. ingen vill ha dig. stick. så fort jag blir änsam kommer tankarna. jag gråter fast egentligen finns det inget att gråta för. det finns ingen som förstår. hur blir jag av med tankarna?
Dumma tankar

BUP svarar:
Hej!
Du har givit en mycket känslosam och fin beskrivning av hur smärtsamt det är att vara utfryst och utsatt. Hur svårt det kan vara mellan oss människor och hur tufft det kan vara att hantera. Jag blir mycket berörd när jag läser ditt mejl. Du har varit utsatt för mobbning och mobbning sätter spår. Du märker det i form av negativa tankar om dig själv, i gråt som bara kommer. Det är svåra erfarenheter som man bär med sig och som faktiskt i allra högsta grad kan påverka synen på oss själva och hur vi mår.
Du är tyvärr inte ensam om att ha haft det på det här sättet. Att bli utsatt för mobbning innebär väldigt ofta att tappa en del av sin tro på sig själv. Mobbningen sänker självförtroendet. Det går att bygga upp igen.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att prata om vad du har varit med om och dina negativa tankar om dig själv. Tankar och känslor går att påverka när vi förstår mer om hur de hänger ihop. Det är vanligt att just negativa tankar dyker upp när vi är ensamma, som att de liksom passar på när tankeverksamheten inte är upptagen med något annat. Jag vet inte om du har erfarenhet av att prata med skolans kurator eller med någon annan professionell om hur du har det från tidigare. Jag tror att en kontakt på en ungdomsmottagning skulle passa dig. Där kan du få hjälp med de jobbiga tankarna och hur du kan förhålla dig till deras elaka innehåll i ljuset av vad du tidigare varit utsatt för.