Social ångest eller social fobi?

Hej!

Jag är en tjej som har det extra jobbigt i sociala situationer, blir spänd och osäker och tänker vad andra tycker om mig och det blir värre om det är många personer i samma miljö, speciellt jämnåriga i min ålder. Det kommer till en gräns och sedan drar jag mig undan för att jag inte vill ha mer ångest eller göra bort mig. Det får andra tro att jag gillar att vara ensam och vill vara det, men delvis tycker jag att det är skönare att vara själv för då behöver jag inte anpassa mig eller fundera på vad jag ska prata om. Beror på vem det är men människor som jag knappt känner vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att konversationen ska flyta på, det blir alltid stelt och knepigt. 

Tackar nej till fester eftersom jag vet inte riktigt hur man börjar med en normal samtal under festminglet. Det får min självförtroende att sjunka ner på botten och känna att det är något fel på mig. Har även dödsångest på kvällarna.

Är det social ångest eller social fobi? 

Osäkra tjejen

BUP svarar:

Hej,

Du beskriver väldigt fint och tydligt hur det kan kännas i olika sociala situationer. Det du skriver om är också allmängiltigt – du är inte ensam om att känna så, även många vuxna skulle känna igen sig. Inte desto mindre är det rejält besvärligt just för dig, och det är det som jag kommer svara på.

Du undrar om det är social ångest eller social fobi. Jag kan inte ställa någon diagnos, men du är ju medveten om att du känner ångest när oron uppstår i, eller vid tanke på, just sociala situationer. Att du drar dig undan då är inte alls konstigt för sådana situationer vill ju ingen vara i. Och det är värst när du inte vet vad du ska säga i situationer då man förväntas småprata lättsamt och trevligt.

Ett bra knep är att visa intresse för den personen som man förväntas prata med. De flesta svarar gärna på lagom neutrala frågor om sig själva, t.ex. ”-jag ser att du har ett …märke på tröjan/väskan/skorna, tycker du det är bra?”, ”-vad tyckte du om den här videon?”, ”-går du i den här skolan, gillar du den?”, ”-jag tycker det här var svårt, vad tycker du?”. Det kan vara bra att tänka igenom och ha några sådana frågor i bakhuvudet när man vet att man ska till en sådan situation.

Detta handlar om att utsätta sig för det man får ångest av. Sådan social ”träning” är den mest använda metoden och används i all social behandling. Man måste förstås vara beredd på hur man ska göra, träna i lugn och ro först, gå sedan ut och testa. När man känner sig lite säkrare så stiger också självkänslan.

Men man behöver inte alltid vara så aktiv i sociala sammanhang. Det räcker med att visa att man lyssnar, kanske instämmer eller är positiv i största allmänhet. Man ska akta sig för att ställa höga krav på sig själv då man börjar göra något man tycker är svårt. Därför räcker det bra att börja där, det är mycket bättre än att dra sig undan sociala sammanhang.

Om du tycker att dina svårigheter med självkänsla och sociala svårigheter känns ohanterliga så kan du ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Eller BUP, på en del mottagningar finns till exempel grupper för social träning.

Lycka till!

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta