Vet knappt vem jag är längre
Hej!
Jag vet knappt vem jag är längre. Jag har börjat äta jättelite trots att jag knapp har funderat på mina matvanor. Varje gång jag ser mig själv i spegeln står det någon annan där. Och i vilken situation jag än är i känns det som att det inte är på riktigt, att det är en slags illusion eller som att jag bara tittar på en film eller läser en bok. Jag har ingen aning om vilket kön jag tillhör. Varje gång någon säger mitt namn hör jag det inte, men om någon kallar mig Kim, det jag vet att jag innerst inne heter, då hör jag direkt. Jag tror att jag är transperson i kategorin genderfluid eller genderqueer, och jag har försökt prata med mamma om det men hon säger bara att "alla går igenom det här", fast jag får inga svar, vad jag än frågar. Jag tycker att min röst borde vara mörkare och jag tycker att min kropp borde vara kantigare. Jag vill hellre ragga tjejer än bli hopplöst kär i killar. Jag känner mig udda i alla situationer. Som om jag blir utskrattad var jag än går.
Den enda person jag känner mig säker med är min pojkvän. Han förstår, han kallar mig Kim, han säger alltid person när han pratar om mig och inte tjej. Honom kan jag prata med - men annars känner jag mig så otroligt ensam.
Kan det här ha att göra med att jag helt enkelt blev tonåring så otroligt mycket tidigare än alla andra? Jag menar, jag såg ut som de i min klass gör när jag var åtta, och min hjärna och mina tankar ligger kanske på femtonårs-åldern redan. Är det därför jag inte känner mig hemma i mig själv? För att allt hände så tidigt?
Det handlar inte om att jag inte tycker om mig själv, för det gör jag. Mer att ... det känns mer som någon annans kropp min själ har hamnat i. Är detta något som händer många i puberteten? Vet ni vem jag kan prata mer om det här med?
Tacksam för svar!
Kim

BUP svarar:
Hej Kim!
Du beskriver på ett sådant sätt att det är lätt att sätta sig in i din situation, att se dina styrkor och att känna med dina bekymmer. Det är lätt att känna sig ensam när så många stora frågor tynger.
Samtidigt kan det kännas bra att veta att du verkligen inte är ensam om att fundera över könstillhörighet, sexualitet och vem du är. Frågor om identitet och sexualitet hör till uppväxten och kan på många sätt fortsätta att vara aktuella genom livet.
Ibland kan det hjälpa att prata med vänner och familj, ibland kan det kännas bra att prata med någon utomstående som är van vid att prata om dessa ämnen.
På en ungdomsmottagning arbetar kuratorer som träffar många unga med liknande funderingar som dina. Jag tror att det är där du bäst kan få stöd genom att prata med någon.
Om det känns som ett för stort steg att möta någon ansikte mot ansikte finns Bris som man kan ringa eller chatta med för att anonymt kunna få stöd via nätet.
Att känna sig udda känner många igen sig i. Det är OK.
Men jag tycker att det låter som att du har för många funderingar som du blir ensam med och som du skulle må bra av att dela tillsammans med någon, samtidigt som du kan fortsätta att vara du, vem du än är!