Vill ha hemundervisning
Hej, jag är 14 år och går i 9an.
Jag undrar vad som krävs för att bli hemskolad? Jag har det extremt svårt för att gå i skolan och när jag väl är där känner jag en så stor press att jag inte kan fokusera på någonting, jag lär mig inget när jag är där och jag gör inte mina läxor.
Jag hade social fobi i 7an/8an men lyckades komma över det under sommarlovet så just nu är jag helt okej i alla sociala situationer FÖRUTOM skolan. Jag kan verkligen inte gå. Jag har skolkat hur mycket som helst och har blivit extremt självmordsbenägen, jag tänker på att ta livet av mig varje dag och har faktiskt börjat planera. Jag har två datum, och försöker just nu på något sätt få tag på antingen en pistol eller heroin för att ta självmord med, om jag inte får tag på detta planerar jag att skära mina handleder ( fotleder och baksidan av mina knän för att vara säker på att jag dör).
Allt detta för att jag verkligen, verkligen inte klarar av skolan. Jag VET att jag skulle kunna lära mig så mycket mer om jag blev hemskolad, och säkert kunna komma in på det gymnasium som jag har i baktankarna (ihgr, man tar ett antagningsprov).
Så det jag undrar är om jag skulle kunna bli hemskolad, det är min sista chans. Annars kommer jag inte kunna leva längre.
Bor i Göteborg.
S

BUP svarar:
Hej S!
Jag ser att du nu är förtvivlad över att du inte klarar av att vara i skolan, fast du också har ambitioner att skaffa dig en gedigen utbildning. Jag antar att du också har goda förutsättningar till det, eftersom du verkar vara en tjej med viljekraft.
Du har som du skriver kommit över en del svårigheter med social fobi. Sånt kräver faktiskt alltid en hel del beslutsamhet och uthållighet - ja till och med mod oavsett om du kom över dessa problem med hjälp av någon behandlare eller om du gjorde det  på egen hand med stöd i familjen eller något liknande.
Jag ser alltså att du har många resurser, men du känner dig uppgiven inför någonting som verkar vara en rest av din tidigare sociala fobi. Jag skriver "verkar vara" för jag vet ingenting konkret om din skolsituation.
Det kan finnas olika omständigheter i skolan som ligger bakom en ångest som uppstår just där. Till exempel känna sig utanför i klassen, vara mobbad eller utfryst, konflikt med någon eller några lärare etc.
Sådana yttre omständigheter måste man i så fall titta på, klargöra och försöka förändra. Det kan man göra genom att ta kontakt med skolkuratorn, eller en mentor eller en lärare som du råkar ha förtroende för.
Men det är också möjligt att det inte handlar om några speciella omständigheter som får dig att ha en förlamande ångest i skolan utan att det handlar om en rest av din tidigare sociala fobi. Här har du ju en oerhört viktig erfarenhet av att man verkligen kan komma över rädslor och fobier. Du har ju gjort det en gång, du kan nu "slutföra" detta arbete.
Men nu tycker jag att du definitivt behöver ta hjälp av andra. Om du tidigare har fått hjälp, är min rekommendation att du vänder dig till samma person/personer. Om du klarade av det på egen hand måste du den här gången diskutera frågan med andra vuxna.
Vet dina föräldrar om detta? Kan de stötta dig i att ta upp frågan i skolan och/eller ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör? Dina föräldrar måste illa fall vara med när beslut om eventuell hemundervisning fattas.
Du är jätteförtvivlad och därför tänker du på sådana destruktiva tankar som att begå självmord. Du har helt uppenbart mycket energi som du kan använda till att bana vägen för dig själv och förverkliga dina ambitioner, istället för att vara självdestruktiv.
Om du prövar de vägar jag har nämnt är jag ganska säker att  du får hjälp med att bli av med din skolfobi. Men om det visar sig att det av någon anledning inte funkar kan ni (familjen) och skolan komma överens om hemundervisning.
Börja ta de nödvändiga stegen som leder till en lösning och som gör möjligt för dig att komma vidare med din utbildning och med ditt liv!
Om dina självmordstankar blir mycket starka kan du vända dig till BUP:s akutmottagning eller så ta kontakt med självmordslinjen på nätet eller per telefon.
Men huvudsakligen ska du följa mina råd för att hitta en långvarig lösning på det som verkar vara en regelrätt skolfobi. Det finns hjälp att få!