Behöver en knuff åt rätt håll
Har märkt att livet är meningslöst det senaste åren och är rädd att man kommer sluta livet genom självmord. Finns det några tips om hur man skulle kunna göra det bättre, eller något som skulle kunna fungera som en knuff åt rätt håll? Är medveten om att jag just nu låter som en ungjävel som bara vill ha uppmärksamhet, men jag kommer tvinga mej själv till att skicka in det här endå. Funderar på att börja spela något instrument? Börja på någon sport? Något att sysselsätta mej med så att man kan få något annat på tankarna? Går redan till en psykolog men kan inte ta upp det här hos henne...
Kakor

BUP svarar:
Hej!
Nej, jag tycker inte alls att du låter som en "ungjävel" och jag tycker det är alldeles utmärkt att du tvingade dig att skicka iväg ditt mejl.
Faktum är att man kan känna som du, att allt går på något sätt på tomgång och man är lite vilsen i tillvaron. För att hitta mål och mening igen och komma ut ur en sådan nedstämdhet kan man behöva just en sådan "knuff" av någon annan och som du efterfrågar.
Det låter alldeles utmärkt med alla dina idéer som att börja spela på ett instrument eller börja på någon sport. Jag kan bara uppmuntra dig att du ska göra det.
Men lika viktigt är att du vågar ta upp dina tankar och känslor med din psykolog. Tänk på att psykologen inte har en chans att hjälpa dig med "knuffen" om hen inte vet vad du brottas med.
Jag vet inte vad som hindrar dig i att vara öppen i din kontakt med psykologen. Utan förtroende eller utan att man känner att man blir förstådd kommer ni inte vidare.
Tänk efter vad det är för atmosfär i relationen mellan er som eventuellt inte stämmer. Och ta upp det med psykologen - bara ni tillsammans kan komma till rätta med dessa problem. Du kan lugnt säga till hen att det är något som inte stämmer för dig, du vill gärna reda ut det.
Jag är rätt så övertygad om att det kommer att fungera bättre mellan er och du då kommer att få bättre hjälp.