Varför får inte jag hjälp?
Hej
Vad är det egentligen för mottagning ni har. Jag lider av depression och panikångest. Jag har skärt mig flera gånger och vart nära på att ta självmord. Mina föräldrar fick veta och det pratade med mig och jag gick med på att prata med nån. Jag vill inte spy varje dag innan jag går till skolan för att jag har sån ångest över det. Så min mamma ringde bup. Som sa att vi skulle kontakta vår vårdcentral. Det kunde inte heller hjälpa oss och sa att bup kunde. Så mamma ringde igen och då sa det att jag  INTE FÅR komma dit. För att det inte är prioriterat medan jag har andra kompisar som går där för depression.För mig blir det som att den Menar att det inte spelar nån roll att jag mår så dåligt så att jag nästan dödat mig själv och tänker på det varje dag. Eftersom att jag bara ska leva med de tankarna o känslorna utan att få hjälp!
M

BUP svarar:
Hej!
Du har helt rätt - så här får det inte gå till!
Det är klart att inte både BUP och Vårdcentralen ska säga nej, de behöver kommunicera med varandra. Det låter som om du verkligen har kommit i kläm och jag förstår att det känns som om ingen bryr sig. Jag skickar med information om hur man kan klaga på behandling.
Det viktigaste nu är ändå hur du ska kunna få den hjälp du behöver. Jag kan förstå om du och mamma efter det här bemötandet kanske inte vill vända er till BUP igen.
Då finns möjligheten att antingen kontakta skolhälsovården, skolsyster eller skolkurator eller gå till närmaste Ungdomsmottagning.
Jag hoppas verkligen att du snarast träffar någon som kan hjälpa dig att reda i det som är svårt, så att du kan komma vidare i livet.