Känner mig ofta ensam
Hej jag är 16 år och homosexuell, jag bor i en liten stad och det är bara jag och en till i min ålder som är öppet homosexuella, jag känner mig ofta ensam, deprimerad, nerstämd och helt tom inombords. Den ända personen jag nånsin har älskar dissade mig för en annan och nu har dom flyttat ihop. Jag känner ofta att inget spelar någon roll, jag kan gå ut och ta promenader bar för att gråta och jag tänker ibland på självmord. Jag ska träffa en kurator på onsdag men hur gör jag så jag mår bättre tills dess?
Ensam

BUP svarar:
Hej!
Att känna sig utanför normen, dessutom i en liten stad ger en utsatt situation. Det är inte svårt att förstå din känsla av ensamhet. Vi behöver alla känna tillhörighet och få bekräftelse för de vi är. Det kan i tunga perioder kännas bra att påminna sig om att det inte alltid kommer att vara som det är nu. Om något år kommer du själv ha en helt annan möjlighet att välja var du vill bo och hitta det du mår bra av. Så håll ut. Det finns en styrka i att våga visa vilka vi är, men när vi känslor av utsatthet och utanförskap känns för starkt behöver vi stöd för att inte hamna i nedstämdhet och känna oss ensamma i de stora existentiella frågorna som kan komma när det handlar om kärlek och identitet. Vad bra att du har en tid hos en kurator på onsdag. Tillsammans kommer ni att kunna prata om hur du mår och vad du behöver för stöd.
Fram tills dess handlar det nog mest om att ta en stund i taget. Det kan låta både för enkelt och alldeles för svårt. När det handlar om nedstämdhet så är det lätt att känna att man inte orkar något, att man bara vill ligga under täcket och grubbla på hur man har det. Det är inte konstigt, att vara ledsen kan kännas outhärdligt, men det bästa är att försöka bibehålla vardagsrutiner. Att gå upp på morgonen, vara i skolan, höras eller vara tillsammans med personer man gillar, äta och komma ut och röra på sig.
Du skriver att du tar promenader för att gråta. Att gråta kan kännas skönt, kanske framförallt efteråt, men det kan ibland kännas som att när man väl börjat så är det svårt att sluta. Då kan ett sätt vara att gå ut och promenera och istället för att gå in i känslan försöka fokusera på omgivningen. För sig själv beskriva vad man ser, hur naturen luktar eller lyssna på någon podd som styr bort uppmärksamheten från de egna tankarna. Att röra på sig frisätter hormon som hjälper måendet, dessutom förbättrar det sömnen och gör oss lite mer motståndskraftiga mot allt det tunga.
Om du känner dig ensam och överbemannad av all ledsenhet kan du ringa till bris.se eller chatta på killfragor.se. Eller för att få en fläkt av ett sammanhang som du om några år kommer att kunna välja, kolla in RFSL som även har en telefon man kan ringa för att prata med någon. Till dessa ställen kan man vända sig anonymt om man vill.
Jag skickar även med information om nedstämdhet som jag tror kan vara givande för sig att läsa.