Rädd att jag aldrig kommer ifrån dessa tankar
Hej, jag är 16 år och har precis börjat på gymnasiet. Jag vill få råd om vad jag upplever kan vara förnått, jag vet inte om det är ångest, anexity,depression eller OCD och om jag inte vet det så är det svårare att försöka och lindra mina tankar.
Jag tror det var i september någon gång som jag fick min första panik attack, det började med att jag tänkte på döden och vad som händer och sen så kom attacken. Ända sen dess har jag inte kunnat sluta tänka på döden och tiden.
Under en veckas tid hade jag fortsatta attacker men jag lyckades att lungna ner mig, det började med döden men jag märkte att tankar på tiden triggade mig mer till att bli jätte deprimerad och orolig. Nu har jag inte fått några mer panik attacker men varje gång någon pratar om tiden så blir jag deprimerad. Så jag har antagligen en phobi för tiden.
allt känns så hopplöst eftersom jag har jätte svårt att leva i nuet och jag har försökt göra massa olika grejer men mina tankar otervänder alltid till samma sak. Jag är rädd att jag aldrig kommer komma ifrån dessa tankar och känslorna som följer efter.
innan det hände så hade jag det jobbigt med livet eftersom jag har aspergers syndrom och gender dysphoria men det här var som på en annan nivå. Jag vet inte om jag har fått obssessive compulsive disorder eftersom dom här tankarna att "snart är jag 65" eller "tiden går så fort" alltid tränger sig in och verkar aldrig ta slut men jag har däremot igen grej jag gör som att räkna nummer eller nåt sånt när tankarna kommer upp så jag vet inte.
det är antagligen för att man inte kan förhindra att man åldras eller att man dör som jag känner mig så hopplös och inte har en teknik för att stoppa tankarna. Jag tror också att jag inte hinner leva mig in i saker förens dom är slut och har passerat och att jag då upplever en enorm stress.
Jag skulle uppskatta att få höra vad ni tror att det är och om ni har några tips om vad jag kan göra åt saken. Förlåt om något är felstavat.
...

BUP svarar:
Hej!
Du skriver till oss och söker lindring för dina påträngande tankar. Du har det jobbigt och jag sympatiserar helt med dig i ditt behov av att förstå mer. Jag vill börja med att sätta in dina svårigheter i sammanhanget av att du i augusti började gymnasiet. Att börja gymnasiet brukar vara en stor omställning för de allra flesta och kan skapa stress och oro. Jag börjar i denna ände eftersom jag tänker att det är bra att förstå att det finns saker utanför dig som påverkar hur du mår och har det. Jag vet inte hur du har det i skolan, men oavsett är det viktigt att tänka att hur du har det i hem och skola påverkar dig. Det är viktigt eftersom det också betyder att att förbättringar i miljön i hem och skola kan hjälpa hur du mår. Med detta som grund kan vi gå vidare till att diskutera förståelsen av dina symtom.
Det låter som att du hamnat i en negativ spiral efter att du känt kraftig ångest (panikattacker) och att du försöker att styra dina tankar för att minska din ångest. Du har märkt en koppling till hur tankar om tiden och döden väcker ångest hos dig. Kraftig ångest vill vi människor gärna undvika utifrån att det är så plågsamt och därför försöker vi på olika sätt undvika att hamna där. Att försöka styra sina tankar är inte ett ovanligt sätt att söka ångestlindring, och kan fungera, men kan även leda ökad stress och oro på sikt. Det som känns som ångestlindring i stunden blir på längre sikt inte hjälpsamt.
Du har läst på om OCD, även kallat tvångssyndrom, och både känner igen dig i beskrivningarna och inte. När det gäller tvång skiljer man på tvångstankar och tvångshandlingar, dvs. saker man kan tänka eller utföra i ångestlindrande syfte i stunden. Man brukar känna sig rädd att man inte ska kunna stå emot tankarna och råka göra det man tänker. För att utröna huruvida du skulle vara hjälpt av behandling för OCD eller hur du på annat sätt kan få hjälp med din oro och dina påträngande tankar behöver du träffa en behandlare som kan ställa frågor och tillsammans med dig och kanske dina föräldrar förstå mer av hur det blir för dig och vilket stöd som behövs. Hur mycket det går att minska din oro genom att du lär dig mer om den och hur den kan utmanas och hur mycket det handlar om att minska på stressen omkring dig. Det finns mycket kunskap på detta område, så det finns bra hjälp att få.
Du nämner att du har diagnosen Asperger och det är inte helt ovanligt att man i den stress som vardagen då kan medföra kan behöva stöd i hur man kan göra med just påträngande tankar och stress. I Stockholm finns en enhet inom BUP där man är specialiserade på behandling av tvång och autismspektrumtillstånd. Som första steg måste man oavsett ta hjälp via en lokal BUP-mottagning. Jag vet inte var du bor, men på bup.se kan man se vilken mottagning som finns där man bor. Rådgör gärna tillsammans med dina föräldrar/en förälder, det går även bra att du som sjuttonåring tar kontakt på egen hand.
Och du, kom ihåg att tankar är bara tankar. Det kan låta lite förminskande, och det är inte meningen, utan det kan faktiskt vara hjälpsamt att inte tillskriva tankarna sådan stor makt. Att benämna dem som just tankar och därmed förhålla sig lite mer betraktande för att minska deras stressande inverkan.