Vi är extremt tighta
Nu skriver jag ur mitt själviska perspektiv för att jag kan inte tala för någon annan.
min bästa vän har haft anorexi, väldigt allvarlig och hon har haft LPT. När jag just träffat henne agerade jag behandlare och ville hjälpa hela tiden. Jag anpassade hela min vardag för att hjälpa henne, jag lyssnade på alla hennes sjuka tankar och gav respons, åt med henne, peppade henne, pratade med henne på nätterna när hon hade ångest. Men jag orkade tillslut inte längre och började må dåligt själv istället.
Men efter en lång tid blev hon helt frisk(!) och vi hade det jätteroligt tillsammans, allt var så bra. Vi åt pizza och fikade, hon var återigen personen jag blivit vän med.
Nu (hon får ingen vård) är hon sjuk igen. Jag är arg på henne, jag tycker att hon utsätter sig själv och sin omgivning för ett onödigt helvete. Jag har sådan ångest, jag mår så illa över att Se hennes kropp. Hon ljuger. Jag orkar absolut, absolut inte med att vara med henne genom detta igen. Jag är inte tillräckligt stark för att vara hennes botemedel, jag är inte stark nog för oss båda. Jag klarar inte av att umgås med henne när hon är sjuk, det är så jag känner. Den enda gång jag hatar min egen kropp är när jag vet att hon med sitt synsätt ska se den.
Vi är extremt tighta. Jag är den "enda" utanför familjen som hon har. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är världens mest elaka vän och medmänniska som är arg på henne för något hon "inte rår för".  Vad bör jag göra? Kan jag ställa ultimatum? Det är så extremt mycket känslor hos mig. Jag har sådan ångest varje gång vi ska ses, varje dag och även när vi är med varandra. Jag kan inte andas. Vad ska jag göra? Jag älskar henne och vill inte lämna henne, och om jag gjorde det skulle jag förlora en så otroligt stor del av mig själv som jag verkligen inte kan klara mig utan! Hon är världens underbaraste människa men jag klarar inte av det här en gång till, jag menar verkligen det. Om jag sviker henne kommer hon dessutom bli ännu sjukare. Vad ska jag göra? Och kan jag ställa ultimatum? Vi har haft världens konflikt om detta. Jag är så förbannad, men samtidigt orolig såklart. Men mest förbannad faktiskt, varför reagerar jag på ett så omänskligt sätt?  Hur ska jag prata med henne? Utan att bråka, utan ångestattacker helst... Hur får jag henne att överhuvudtaget bry sig om något annat än sina jävla kalorier?
Snälla svara mig, ge mig råd. Tack.
Värdelös vän

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt fina och gripande brev. Jag är övertygad att du gjort vad du förmår och kanske mer än så för att hjälpa din vän.
Det är inte lätt att ge dig ett rakt och enkelt svar för du har själv så många motstridiga känslor och tankar. Du känner stark att du inte orkar vara med om detta igen och att du inte kommer att klara av det. Samtidigt får du starka tankar och känslor att du sviker henne och är en värdelös och självisk vän. Du känner att du verkligen inte orkar eller kan hjälpa din vän som tidigare samtidigt som du dömer dig själv så hårt att det blir svårt, tror jag, för dig att förändra något utan att du kommer tycka att det är fel igen.
Jag tror du har ett dilemma inom dig som du behöver hjälp med att lösa. Det är naturligtvis därför du skriver till oss, men jag tror du behöver mer hjälp genom att prata/chatta med någon. Jag tror du skulle kunna få hjälp att skapa lite mer avstånd (om det nu är rätt ord?) mellan er utan att du måste känna att du gör något fel vare sig mot dig själv eller din vän. Du skriver att om du skulle lämna henne skulle du förlora en stor del av dig själv som du inte kan klara dig utan. En del av henne är du och kanske är du en del av henne?
Ni har en komplex relation och jag tror inte att det är till någon nackdel för någon av er när du nu känner efter vad du vill och förmår och var dina gränser går. Kanske kan du få en relation till din vän där du känner att du är fri både ibland närma dig och ibland gå ifrån utan att du känner dig dålig och svikare. Du skulle kunna få mer hjälp att prata om detta och hur du ska göra framöver genom att ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Du skulle också kunna få stöd och hjälp genom att chatta på Tjejzonen.