Hur ska jag göra för att börja prata med folk?
hej jag går i en skola som inte ligger i samma kommun som jag bor i. vilket då betyder att jag åker taxi ditt. min skola är en skola för barn med extra hjälp och där har jag vänner som har t.ex asperger och adhd som jag har. men varje dag när jag kommer hem så har jag aldrig gått ut och träffat folk i min ålder.
Jag har alltid varit rädd att prata med folk det är svårt att starta upp konversationer och även prata om något man båda tycker om. jag vet inte vad jag ska göra för att skaffa fler vänner där jag bor. om jag vill träffa någon av mina kompisar från min skola så måste min pappa skjusa mig till dom och det kan ta upp till 1timme.
hur ska jag göra för att börja prata med folk? och om jag börjar prata med andra, kommer dom döma mig som konstig och anorlunda?
Linus

BUP svarar:
Hej!
Du skriver väldigt fint om något som jag tror att många funderar på. Hur man kan få och behålla kompisar. Du är i en ålder när du klarar dig mer och mer på egen hand och när kompisrelationer och kontakter utanför familjen känns viktigare och viktigare.
Du är inte ensam om att vara rädd för att prata med folk. Många upplever att det är svårt att starta konversationer och veta hur man ska göra tillsammans med andra.
Du skriver att du har kompisar i skolan. Vad härligt att det finns personer där som du gillar, som gillar dig och som du kan ha kul tillsammans med!
Att åka taxi till en skola som ligger långt bort försvårar naturligtvis det här med att träffa kompisar efter skolan. Jag får flera tankar om hur du skulle kunna göra; ta med någon kompis hem till dig efter skolan, se till att boka in häng på helgerna, börja träna på att åka kommunalt så att du på sikt kan ta dig runt på egen hand. Allt för att kunna träffa de kompisar som du redan har från skolan.
Om ni kan ha lite framförhållning och planera dagen innan/några dagar innan att ni vill ses så kan det vara enklare att få ihop det. Det finns fördelar med att bygga vidare på de relationer man redan har, eftersom det inte alltid är så lätt att hitta de där nya kompisarna man önskar.
Samtidigt känns det viktigt att inte undvika de frågor du faktiskt har; Hur man kan göra för att träffa nya kompisar? Hur man kan göra för att börja prata med folk?
Vad tror du om att undersöka hur andra gör för att börja prata med någon tillsammans med de vuxna du har omkring dig? Jag tänker att det kunde vara intressant att fråga dina föräldrar och dina lärare om de har några tips. Att ni tillsammans kan ha detta som ett litet projekt för att utmana dina rädslor och öka möjligheterna för dig att hitta nya vänner.
Jag tänker att det är enklare om man hittar något intresse som kan göra att man träffar andra i någon organisation, förening eller liknande utanför skolan eller via nätet. Vad finns där du bor? Att ha en fast aktivitet inbokad varje vecka där man får chans att träffa andra, tror jag skulle kunna vara något.
Det kommer tyvärr alltid att finnas andra som är ojusta, som kanske har synpunkter på hur man är eller hur man ser ut. Det är naturligtvis inte okej att bli utsatt för taskiga kommentarer eller liknande.
Är det något särskilt som du är oroad för att andra ska döma dig för? Detta är också något som de som känner dig (föräldrar, lärare eller någon annan vuxen som du känner förtroende för) skulle kunna stötta dig i. Vilka är dina fina egenskaper och vilka sidor hos dig själv tycker du kan bli bekymmersamma tillsammans med andra? (utifrån ditt brev märker jag att du är en klok person -bra egenskap!)
Tillsammans kan ni hitta lösningar!
Om det känns svårt att komma igång och prata med de personer du har runt omkring dig om detta, så har Killfrågor en chatt som du skulle kunna testa för att prata vidare anonymt med en vuxen om hur du skulle kunna göra för att känna dig säkrare tillsammans med jämnåriga och kunna träffa kompisar oftare.