När jag ska prata med andra människor så går det inte
Jag har socialfobi, det är så jobbigt.
Jag har inga problem att åka buss eller annat, men när jag ska prata med andra människor så går det inte. Det är så pinsamt när någon frågar mig en fråga men som jag inte kan besvara för att jag har socialfobi. Det händer hela tiden. Jag börjar bli utanför nu och jag är själv på rasterna.
Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej,
Jag förstår att du har det jobbigt. Du beskriver att du inte kan svara när någon frågar dig. Men det behöver inte betyda att man har social fobi, utan det kan också finnas andra orsaker till att det blir för svårt att svara.
Vad det än beror på, så påverkar det dig så mycket att du blir utanför och ensam. Så ska du förstås inte ha det.
Därför är det viktigt att du pratar med en vuxen om det här, i första hand dina föräldrar.
Om du tycker det är svårt att tala med dom, så kan du först tala med skolkuratorn och få hjälp att tala med föräldrarna. Eller någon annan vuxen som du har förtroende för.
Du har skrivit tydligt i ditt brev till oss om dina svårigheter och det räcker bra om du vill använda dina skrivna ord i stället för att prata.
Lycka till!