Får ångest varje gång jag ska gå hem
Jag har nu tänkt under en tid om jag borde försöka komma till en fosterfamilj, jag trivs inte i min familj alls. Jag hatar min mamma och är så trött på hennes drickande, jag får ångest varje gång jag ska gå hem och vill bara vända om igen och gå där ifrån. Ibland brukar jag bara gå ut och ta bussen och tunnelbanan fram och tillbaka för att bara få komma bort ett tag. Jag stänger alltid in mig i mitt rum och försöker undvika mina föräldrar så mycket som möjligt men jag vill ändå inte lämna mina kompisar och min skola ifall jag skulle hamna i ett foster hem i en annan stad, jag har också svårt att lära känna nya människor och bo med en helt ny familj skulle nog bli rätt svårt sen har jag också mina syskon som gillar våra föräldrar och vill inte att dom ska börja må dåligt och kanske också hamna i fosterfamilj men samtidigt vill jag inte dom ska växa upp med en mamma som dricker flera gånger i veckan, sen är jag rädd att det kanske kommer bli värre om jag stannar kvar här hemma. Men jag kanske kommer ångra mig om jag tar kontakt med någon och berättar hur det är hemma och sedan att det blir fosterhem, tänk om jag hade det bättre hemma. Och hur funkar ens fosterhem, när jag blir 18 vart ska jag ta vägen då? jag kan inte flytta och bo ensam för jag kommer fortfarande gå i 2an i gymnasiet och kommer inte ha tid med nått jobb och försörja mig själv. Men endå vill jag bort härifrån så fort som möjligt men är rädd att jag ska ångra det och ifall det bara kommer bli värre.
M

BUP svarar:
Hej M!
Tack för ditt brev! Du funderar så insiktsfullt kring om för-och nackdelarna med att flytta till fosterhem, nu när din hemsituation är riktigt besvärlig.
Jag undrar om din pappa vet om hur du upplever hemsituationen. Du skriver bara om din mammas drickande, så jag undrar om din pappa. Tror du att det skulle gå att prata med honom om hur svårt det är med mammas drickande för dig?
Fosterhemsplaceringar går till så att socialsekreterare på socialtjänsten gör en noggrann utredning av hemförhållanden och kommer ibland fram till att bästa lösningen är en fosterhemsplacering.
Det är alltså en ganska lång process innan en placering sker och socialtjänsten tar ställning till om andra insatser kan vara bättre än placering utanför hemmet.
Jag tycker det låter som om du har det riktigt besvärligt hemma och du behöver få stöd och hjälp för att må bättre.
Du kan själv ta kontakt med Socialtjänsten där du bor, men det kanske känns lättare att först söka kontakt med skolkuratorn på din skola. Hon kan hjälpa dig vidare till kontakt med Socialtjänsten om det blir aktuellt.
Du kan också få stöd och hjälp hos BRIS genom att  du antingen ringer eller chattar.
Hoppas du får hjälp snart.
Lycka till!