Min syster slår mig
Jag är en 13 årig tjej som går i åk.7 och som bir med mamma och syster ( pappa i norge). Mina föräldrar och syster tjatar på mig att jag aldrig pluggar.jag vet det och jag gör det när jag har några läxor. Men dem tjatar varje dag, varje timme om det ändå även om jag säger anledningen hundra gg. Idag var det samma sak och jag blev så arg att jag sa till min mamma att hon  skulle hänga sig, men innan det så sa hon att hon ville dö, jag sa oxå det och hon sa att hon ville att jag skulle dö, därför sa jag att hon skulle hänga sig. Sen kom min syster,18 år, rusande in i mitt rum där jag fortsatte att plugga och började skrika på mig och slå mig. Jag började oxå skrika och hon började slå mig i benen och riva mina händer och armar. Nu är jag ensam här i mitt rum och skriver detta till er gråtande. Vad kan jag göra? Är det fel på mig? Eller på dom? Jag pluggar men inte så mkt som dem vill.
Messan

BUP svarar:
Hej!
Det är inte okej att din syster kommer in och slår dig, oavsett vad som hänt innan. För mig låter det som om hon tagit på sig att uppfostra dig, vilket dels är dina föräldrars sak, dels inte går till så att man skriker och slår. Det är helt fel.
När du berättar om ditt bråk med mamma så undrar jag om det är så att din mamma har svårt att vara en förälder just nu och snabbt blir arg och ledsen. Hon säger kanske saker som hon inte menar men som får er bägge att må dåligt och inte komma vidare. Till exempel att hon vill dö eller att hon vill att du ska dö. Då blir det lätt att du i din tur säger saker du inte menar till henne och så blir ni ledsna och arga bägge två.
Det låter som om det inte bara handlar om läxläsning utan mer om att ni skulle behöva prata med varandra om hur ni har det och hur ni kan förstå varandra bättre.
Nu till hur du skulle kunna få hjälp att prata med din mamma och syster. Jag tänker att det är svårt att göra själv. Vet inte om du har försökt att göra det någon gång när det är lugnt hemma och ni inte redan är inne i något bråk?
Är det bara skolan eller är mamma också orolig för dig angående andra saker med? Har ni haft en bättre relation förut medan ni nu bara fastnar i bråk?
När det gäller att plugga så brukar ungdomar och föräldrar ibland förhandla om att plugga vissa tider mot att man i så fall slipper tjat övrig tid.
Framförallt behöver ni prata om hur du och mamma kan ha konflikter utan att din syster känner att hon måste ingripa. Då behöver du/ni ha en vuxen ni kan lita på med. Det kan till exempel vara en förälder (jag vet inte om pappa är en möjlighet), en mor- eller farförälder, en lärare eller skolsköterskan.
Kanske skolkuratorn vore det bästa för dig. Hen kan hjälpa dig att söka vidare hjälp, till exempel hjälp med att vända sig till BUP eller socialtjänsten. Som ung kan man också själv ta kontakt med en BUP-mottagning om man vill.
Om det känns svårt att berätta för någon kan ett första steg vara att prova sina tankar och funderingar genom att chatta anonymt med till exempel Bris. De chattar med ungdomar vissa dagar och tider.
Jag tänker att ni behöver hjälp med att lösa konflikter i familjen. Du ska inte behöva vara så ensam med allt.
Så ta hjälp, ni kan få det mycket bättre och det är du värd!