Har aldrig gillat vara ensam
Hej!
Jag är en tjej född 1996 som aldrig gillat att vara ensam. När jag var liten sov jag alltid med öppen dörr eller hos mamma och pappa. Detta höll på till väldigt sent i åldrarna och jag känner även idag att jag kan känna mig extremt obekväm i att vara ensam. Jag får ångest, sitter och gråter, mår allmänt dåligt och tänker på allt jobbigt som finns eller kan hända. Fick matstörningar för ca två år sedan efter att blivit dåligt behandlad av en kille jag då kände mycket för. Det har gått över man jag kan fortfarande få återfall. För 10 månader sedan fick jag även mitt första förhållande, vi hade det fruktansvärt bra och för precis en vecka sen beslutade vi oss för att inte längre vara vi. Det har varit jobbigt och jag har aldrig känt mig så ensam som nu. Vi har fortfarande bra kontakt och ses regelbundet för vi är bästa vänner, men det är ändå stunder då jag endast känner mig som ett svart hål. Jag är väldigt rädd för jag måste sluta vara beroende av folk runt mig konstant, vill flytta och börja plugga men klarar inte ens av tanken att bo ensam. Vad ska jag göra?
Renecka

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du ska söka hjälp för ditt problem att du inte kan vara ensam rent fysiskt, utan att få ångest och obehagliga tankar.
Det kan du göra på en ungdomsmottagning eller en vanlig psykiatrisk mottagning.
Du skriver inte varför ni avslutade er kärleksrelation. Men att avsluta en kärleksrelation som är, eller varit, ”fruktansvärt bra” är svårt och det är inte konstigt att du nu känner dig väldigt ensam och tom och känner att du behöver folk runt omkring dig.
När man är ensam kommer ibland de jobbiga tankarna. Att avsluta en viktig relation brukar beskrivas som en sorgeprocess som tar sin tid.
Innan du kommit till rätta med ditt ensamhetsproblem finns det ändå möjligheter för dig att flytta och börja plugga. Det brukar finnas många kollektiv - och studenter som vill bo i kollektiv - i någon form på studieorterna. Det kanske skulle vara en möjlig lösning för dig?
Jag hoppas verkligen att du söker hjälp för du beskriver ett väldigt hindrande psykiskt problem och det finns nog bra hjälp att få.
Lycka till!