Fejkar mina skratt och har klump i halsen
Hej!
Jag mår inge bra tror jag det känns som att mina "vänner" inte vill vara mina vänner jag har börjat skära mig, äter mycket mindre, fejkar alla mina skratt, jag har alltid en klump i halsen, skolan går piss och jag skäms över min kropp.
Mina föräldrar har skilt sig och dom vägrar att prata. Min pappa har skaffat sig en ny fru som har två barn och är super muslim, och jag tror jag är lebb, hennes barn gör homofobiska och sexistiska skämt. Min pappa och Hans fru har två nya barn som de fick i höst sju dagar innan min födelsedag, och den sjunde dagen efter barnen föddes så skulle man tydligen ha nån slags muslimsk fest för dom, som gjorde att pappa glömde min födelsedag! Egentligen är inte det så mycket men jag blev jätte ledsen. Både jag och min stora syster bor hos mamma för att vi inte kommer överens med pappas nya fru men min lillasyster bor på båda platserna.
Miiriam

BUP svarar:
Hej!
Det är en svår situation i din familj. Under de omständigheterna är det inte konstigt att du inte mår bra.
När det gäller din pappa så verkar det som att han har blivit så pass upptagen med sin nya familj att han inte orkar att bry sig om dig och kanske inte heller om din syster som han borde göra. Det är säkert mycket smärtsamt för dig. Du skulle säkert vilja ha en bra kontakt med honom och med dina nya halvsyskon där.
Dessvärre händer det att någon förälder inte klarar av att vara en bra förälder. Du är tyvärr inte ensam om det. Men om jag förstår dig rätt så har du din mamma och ditt trygga hem hos henne. Hur mycket kan du berätta för henne om dina känslor, om dina problem med pappas familj, om dina problem med kompisar och med din egen kropp?
Det allra bästa vore om du uppriktigt kunde tala med henne om allt det här, på samma sätt som du skriver i ditt mejl. Jag är övertygad om att hennes stöd och förståelse skulle ha väldigt stor betydelse för dig. Går det att prata med henne? Har du provat det?
Sedan vet jag inte hur din relation ser ut med din stora syster. Ofta betyder syskonen oerhört mycket för varandra - inte minst för de delar på problemen i familjen med varandra.
Det viktigaste är att du får stöd och hjälp av någon. Att du skär dig och att du börjar dra ner på mat för du är inte nöjd med din kropp är allvarliga tecken på oro och ångest du uppenbarligen har. Men det är inte ett bra sätt att hantera svårigheterna i din livssituation - tvärtom, du kommer att få ännu mer bekymmer om du fortsätter.
Jag tycker att du snarast möjligt ska söka hjälp. Mitt första råd är att du försöker tala med din mamma och ni tillsammans vänder er till den BUP-mottagning du tillhör. Du kan visa henne vad du har skrivit till oss tillsammans med mitt svar.
Om det av någon anledning verkar vara omöjligt för dig, vänd dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. De kan hjälpa dig vidare på vägen. Men vänta inte med det! Det finns verkliga förhållanden i ditt liv som är svåra och som man inte kan trolla bort.
Tänk på att du är en värdefull tjej som just nu behöver uppbackning och stöd för att på ett bra sätt kunna få hjälp med de svårigheter som finns i verkligheten.