Är det här OCD?
Hej, på sista tiden så har jag känt att jag har någon typ av OCD eller liknande. Mest tvångshandlingar, då. Det börjar med att jag bara råkar se en kroppsdel, som till exempel min hand, så tänker jag lite mer när jag ser den. Då kan jag känna att jag kan behöva sära på mina fingrar och ta min andra hand för att se till att de... Ja, jag vet faktist inte. Det bara är så. Om jag inte gör det så känner jag mig obalanserad i kroppen och kan inte sluta tänka på det, och mår jättedåligt ett litet tag, även om jag har gjort det. Dock brukar den obehagliga känslan försvinna när jag har fokuserat på något annat i några minuter. Nu tog jag ju också ett litet exempel, men ibland är det så att jag måste göra större rörelser, som att sträcka och böja på ryggen när jag bara tänker på att jag har en rygg.
Fast, det värsta är när jag ser något och inte kan göra åt saken, som när det är reklam på tv och det är en person som steker något. Smöret kommer över hela stekpannan utan en del. Fan, det är en så hemsk känsla. Obalanserad. Det händer inte lika ofta som när jag måste vrida och vända på min kropp, men känslan är värre eftersom jag inte kan påverka det på något sätt. Jag har känt detta i ungefär en månad, men under den senaste veckan har det blivit mycket värre.
Låter detta som OCD? Vad kan man göra åt det? Blir det värre med tiden? Är det ett symptom på någon annan diagnos? Tack i förhand.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Jag kan tyvärr inte svara dig här om du har OCD, men det låter som du har det väldigt besvärligt och att din oro tar upp mycket av din tid. Om man har ett bekymmer som tar upp mycket av tiden för att man tänker på det jämt och ständigt, då tycker jag det är bra att man söker hjälp för det. Så, bra att du hör av dig!
Jag tycker du skall be någon av dina föräldrar att ringa oss på BUP och berätta om det som oroar dig. Den din förälder talar med gör då en bedömning om ni kan behöva komma till mottagningen och då kan ni få en tid. Annars kan behandlaren hjälpa er med råd och tips. Det finns mycket bra hjälp att få om man har OCD så tveka inte.
Den behandling man brukar få om man har OCD går ut på att man får träna på att gå emot "tvånget" och stå ut med de obehagliga känslorna som man kan få då. Det brukar bli så att i början är det jättejobbigt att gå emot och man tror inte man kan klara det, men när man tränat en tid så går det lättare och till slut är det du som bestämmer och inte "tvånget". Är du med?
Prata med mamma eller pappa redan i dag!
Var rädd om dig!