Pappa dricker väldigt mycket
Min papap dricker väldigt mycket,han gömmer ölen och går ut hela tiden men han nekar det ,pga det här mår jag dåligt vågar inte ta hem kompisar på dagarna pga att han dricker ,saken är det att jag är väldigt feg jag vågar inte fråga honom vad han gör ute hela tiden !!
hjälp vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Antagligen är det inte någon större tröst för dig, men tyvärr finns många, många barn och ungdomar som har samma problem som du med missbrukande föräldrar.
Du är inte alls feg när du är tveksam till att ställa frågor till din far. Det är de vuxnas ansvar i familjen att prata med honom - om de inte har gjort det än. Men det är kanske så, att det är flera som har påpekat för honom att han skulle behöva behandling för sitt beroende och att det inte gett resultat.
Det är inte riktigt troligt att du skulle kunna påverka mer än andra i familjen eller hans vänner och bekanta.
Barn brukar uppleva det som mycket svårt och skäms, fast det inte ett dugg är deras fel. Det är å andra sidan jätteviktigt att det inte hindrar dig i att leva ditt ungdomsliv och kunna träffa kompisar - även hemma hos dig. Jag vet inte om du är rädd för att pappa skulle bete sig pinsamt.
Hur som helst tror jag att det är bra om du är öppen inför dina kompisar vad du har för problem hemma. De kommer att förstå och inte döma dig. Ungdomar brukar vara tillräckligt smarta för att förstå situationen och även vara till stöd.
Du kan få mer tips om du går in på drugsmart.se. Där kan du läsa andras erfarenheter med alkohol- eller drogmissbrukande föräldrar och du har också möjlighet att ställa dina frågor till experter.