Tror jag har ADHD
Hej! Jag tror att jag har adhd. Jag kan aldrig sitta still, jag pratar hela tiden och jättefort, jag har koncentrationsproblem och blir lätt arg. När jag blir arg säger jag saker utan att tänka mig för men jag ångrar det oftast en stund efter. Mamma tror inte att jag har adhd men många andra i min närhet tror det. Vad ska jag göra?
Karlsson

BUP svarar:
Hej Karlsson!
Jag förstår att du funderat mycket på om du har ADHD eller inte och det tycker jag räcker som grund för att du ska söka hjälp. Du behöver få prata med någon kunnig person som kan bedöma om du bör utredas för den diagnosen eller inte. Jag tror att du annars kommer att fortsätta att vara väldigt mycket upptagen av den här frågan framöver.
Mitt förslag är att du pratar med din mamma igen och försöker förklara att du verkligen undrar och vill veta om du har ADHD - även om hon inte tror det. Tror du din mamma förstår hur viktig frågan är för dig om du visar henne brevet du skrivit hit till BUP.se?
Om du får med dig dina föräldrar på att göra en utredning för att undersöka om du har ADHD, så kan de ringa till närmaste BUP-mottagning för att försöka få en tid.
I en del kommuner finns även andra vårdgivare som gör sådana utredningar och i så fall kan BUP hjälpa dig att få den kontakten.
Du kan också söka upp skolkuratorn, eller skolsköterskan, på din skola och berätta att du funderar mycket över om du har ADHD. Hen kan då säkert hjälpa dig att prata med dina föräldrar om ADHD-utredning om hen tycker att det finns anledning till det.
Lycka till!