Fick en diagnos men ingen vettig förklaring, eller uppföljning!
Jag har under våren gått en adhd-utredning och för några dagar sen fick vi resultatet att jag har adhd. Men när vi skulle gå igenom testresultaten så rabblade han som hållit i utredningen bara igenom ett papper med resultaten lite snabbt och varken jag eller mamma förstod ens hälften av vad han sa. Sen var det också en läkare som satt med som bara snabbt frågade om jag hade problem med koncentration och impulshantering vilket jag sa ja till. Därefter sa dom bara att Japp du har adhd, kom här så ska vi ta ett blodtryck så kan ni hämta medicin på apoteket sen. Några frågor, nehepp,  Hejdå. Det hela kändes väldigt hastigt och jag upplevde det som om jag knappt hann fatta vad som hände. Sen så skrev dom ju ut concerta åt mig också bara sådär huxflux utan att egentligen gå igenom någonting. Grejen är att vi har tourettes och tics inom familjen, vilket jag efteråt läste att man inte skulle medicinera om man hade. Mamma nämnde faktiskt för läkaren att vi har det inom familjen men trots det så sa läkaren ingenting om riskerna. Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill fråga med det här, men jag är jätteförvirrad och vet inte ens om jag vill ta mediciner. Jag vet inte alls vad jag ska göra nu utan allt känns bara jättejobbigt och konstigt. Vi har ingen uppföljning med samtal inbokad eller så. Det enda de sa var att jag skulle komma in om några veckor så en sjuksköterska kunde ta ett nytt blodtryck. Brukar det gå till såhär? För i så fall borde ni verkligen se över era rutiner, det här känns nämligen inte alls speciellt tryckt för mig.
brädan

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om det har gått alldeles för snabbt när ni gick igenom utredningen och jag tycker absolut att du ska ska ta kontakt med mottagningen och be att få träffa psykolog och läkare som gjort utredningen igen. Om du inte vill ringa så be sjuksköterskan att boka in en ny uppföljningstid- det tar ju förstås lite längre tid och jag tycker du skulle få ny tid snarast. Det brukar inte gå till som du beskriver det utan de flesta vinnlägger sig om att verkligen förmedla vad för information man kan få ut av utredningsresultaten. Så du ska absolut inte ge dig och acceptera det här. Du har rätt att få diskutera igenom både utredning och medicinering ordentligt!
Jag förstår att det känns otryggt och osäkert på alla sätt och vis och hoppas bara att du orkar ge dem en chans till!